DEBAT SOBRE ELS CANALS PÚBLICS

25 milions per resoldre la graella de TV3

La cadena té identificats sis forats negres que li impedeixen competir d’igual a igual amb les privades

Quants diners extres hauria de tenir TV3 per poder tornar a competir sense haver de patir? Les retallades pressupostàries i la crisi publicitària han començat a notar-se en l’audiència. La direcció de la cadena té detectades una sèrie de mancances que caldria resoldre per poder-se mesurar amb les privades espanyoles amb les quals competeix. L’ARA ha fet l’exercici d’avaluar, amb preus de mercat, quant costaria resoldre cadascuna de les urgències. De l’anàlisi en surt una suma de 25 milions i la distribució és la següent.

Un ‘late show’ per a un canal que plega d’hora

Un dels problemes de TV3 és que abaixa la persiana molt d’hora. Un cop acabat el TN, i després d’un programa de 30 minuts i un de 50, ja no hi ha cap oferta potent. Si s’observen les corbes d’audiència, molt sovint TV3 és líder de 21.30 a 23.30 hores, però aleshores cau a la tercera o quarta posició. I la nit -per molt que els pesi als impulsors de la reforma horària- conté encara una bossa important d’espectadors als quals la cadena, de moment, renuncia. Segons ha pogut saber aquest diari, hi hauria interès a fer un late show de dilluns a dijous. Però el cost aproximat del programa és de 4,5 milions d’euros per curs.

Un programa ambiciós per al dissabte a la nit

El dissabte a la nit s’ha convertit en un forat destacat de la graella de TV3. Aquesta temporada, per exemple, s’havia renunciat a l’ Oh happy day, tot i que finalment s’està estudiant com fer-lo tornar al gener. Tenir un programa potent en aquesta franja, capaç de competir contra els blockbusters que emeten Telecinco i Antena 3, costaria uns 2,5milions d’euros per trimestre. Multiplicat per tres trimestres, dóna un resultat de 7,5milions d’euros.

Cinema per no perdre sempre contra A3 TV

L’any 2010 TV3 tenia acords amb cinc del les anomenades majors, els grans estudis nord-americans que produeixen i distribueixen les principals pel·lícules de Hollywood. Enguany la casa ja només manté l’acord amb la Warner. Això fa que, quan competeix amb Antena 3 en cinema -els divendres a la nit i els caps de setmana a les tardes-, perdi indefectiblement. Poder comprar prou cinema d’èxit per tenir opció de guanyar com a mínim la meitat de les vegades tindria un cost aproximat de 5 milions d’euros per temporada.

Reforç dels continguts infantils a TV3 i el Super3

TV3 ha vist com se li enduria la batalla per l’audiència més jove amb l’explosió de canals de la TDT. La captació d’una audiència jove és essencial per a una televisió que, tot i que va ser líder general el 2015, va quedar tercera -darrere Telecinco i Antena 3- en el grup d’edat dels 4als 12 anys. Reforçar l’àrea de continguts infantils del primer canal i els del Super3 tindria un cost aproximat de 4 milions d’euros per curs.

Una sèrie per a la gran vall de mitja tarda

Entre el programa Divendres i El gran dictat TV3 emet una sèrie internacional que farceix la graella però resulta clarament inferior en interès respecte a l’oferta de les altres cadenes. Això fa que l’hora sigui letal per als interessos de TV3: bona part de l’audiència s’enganxa a altres televisions i costa més fer-los tornar per al pic del Telenotícies. Per aconseguir un bon arrossegament de públic des de la cadena es voldria poder contractar una sèrie amb més tirada d’audiència. El cost dels drets d’emissió d’una producció així i del doblatge que necessita s’enfila fins al milió d’euros per temporada de 12 o 13 capítols. Preu, doncs, per a tot un curs de tres trimestres: 3 milions.

Més continguts per poder lluitar al juliol i a l’agost

TV3 suma sis anys de lideratge d’audiències, però tradicionalment cedeix la primera posició a televisions privades durant l’estiu. La crisi encara ha sigut més evident enguany, quan algunes de les estrenes del juliol i l’agost es van reservar per a la temporada regular i TV3 va acabar oferint productes com la segona temporada de Cosins germans, un programa concebut inicialment per al canal 33. Reforçar el juliol i l’agost comportaria gastar-se un milió d’euros en continguts.

El segon classificat, cada cop més a prop

L’explosió de canals en castellà arran de la TDT ha anat fragmentant les audiències: ara una televisió és líder amb poc més del 10% de share. TV3 ha aconseguit mantenir-se líder des del 2010, però perdent quota any rere any i, el que preocupa més a la casa, amb el segon classificat cada cop més a prop. De moment, però, el 2016 la pública continua sent la més vista (11,5%), tot i que té Telecinco a una sola dècima.

Més continguts de

El + vist

El + comentat