INFRAESTRUCTURES
Economia 11/05/2016

Abertis torna a Itàlia i ja només tindrà un terç de negoci a Espanya

Compra dues autopistes a A4 Holding per quasi 600 milions

Xavier Grau
3 min
Abertis torna a Itàlia i ja només tindrà un terç de negoci a Espanya

BarcelonaEl 2011 Abertis va marxar d’Itàlia. Es va vendre la participació que tenia a Atlantis -l’antiga Autostrade- en no haver pogut aconseguir el control de la companyia, com pretenia. Ara, cinc anys després, hi torna comprant per 594 milions la societat que controla A4 Holding, una companyia que explota dues autopistes al nord del país. Aquesta operació fa que el negoci d’Abertis a Espanya es redueixi a només un terç de tot el seu benefici abans d’impostos, interessos i amortitzacions (ebitda). La dificultat per allargar concessions o aconseguir-ne de noves a Espanya fa que el creixement se centri a l’estranger. Les noves concessions a Itàlia aportaran a Abertis uns 610 milions d’ingressos anuals i uns 200 milions d’ebitda. Així, Itàlia aportarà el 6% d’ebitda anual, Xile el 10%, el Brasil el 13%, i França i Espanya el 33% cadascuna.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Però hi ha una condició. L’operació de compra està subjecta al fet que el govern italià aprovi l’allargament d’una de les autopistes adquirides. La concessió de les vies s’acaba el 2026, però quan es faci aquest allargament previsiblement la concessió s’allargarà.

Abertis ha tancat l’acord després d’una llarga negociació de quasi nou mesos amb Intesa, Astaldi i la família Tabacchi. L’acord suposa la compra de les dues societats que controlen el 51% d’A4 Holding. Els principals actius del grup són les autopistes A4 (coneguda com La Serenissima, que uneix els 146 quilòmetres que separen les ciutats de Brescia i Pàdua) i A31 (Austostrada della Valdastico, de 89 quilòmetres, que té dues seccions: Vicenza-Piovene Rocchette, de 36 quilòmetres, i Vicenza-Badia Polesine, de 53). En total, 235 quilòmetres que són estratègics perquè uneixen el nord d’Itàlia, que té les regions més desenvolupades econòmicament, amb el centre d’Europa, especialment quan es faci l’allargament previst a l’Austostrada della Valdastico. L’adquisició s’abonarà a final de gener del 2023, excepte cinc milions que es pagaran en els pròxims mesos, quan es firmi l’operació.

La impossibilitat de créixer a Espanya ha accentuat la internacionalització d’Abertis. El 2016 la companyia que presideix Salvador Alemany i dirigeix Francisco Reynés ja ha fet tres operacions: allargar 10 anys (fins al 2061) les concessions a Puerto Rico a canvi d’una inversió de 101 milions d’euros; augmentar fins al 100% la seva participació a l’Autopista Central de Xile, amb una inversió de 950 milions d’euros; i llançar una oferta per adquirir el 100% d’Arteris al Brasil, que ha presentat conjuntament amb el fons Brookfield. A més, l’any passat Abertis va pactar amb el govern gal invertir 590 milions d’euros en les seves autopistes franceses a canvi d’allargar una mitjana de dos anys les concessions.

Emissió de bons amb èxit

Abertis, que l’any passat va obtenir uns beneficis rècord de 1.880 milions, té 4.000 milions preparats per a inversions immediates i estudia entrar en tres noves concessions a Amèrica i dues més a Europa. Tot i tenir la caixa plena, ahir la companyia va col·locar amb èxit una emissió de 1.150 milions a un interès del 1,375% i venciment de deu anys, que farà servir per fer front a venciments d’aquest any i li permetrà rebaixar el cost del seu endeutament al 3,2%.

Liquidació judicial de tres autopistes

El jutge ha decretat la liquidació de tres autopistes participades per Abertis, les radials de Madrid R-3 (Madrid-Arganda) i R-5 (Madrid-Navalcarnero), i la circumval·lació d’Alacant. Els líders d’Abertis van explicar fa poc que l’impacte en els seus comptes és zero perquè ja s’havien fet totes les provisions per cobrir futures pèrdues. El jutge posa com a data límit per tancar les concessions l’1 d’octubre si no les assumeix Foment.

stats