CaixaBank ratifica que el canvi de seu a València és definitiu

Gonzalo Gortázar, conseller delegat, diu que el boicot de la Crida "no ajuda a la convivència"

Gonzalo Gortázar, conseller delegat de CaixaBank, ha ofert aquest dimarts a València una històrica roda de premsa de presentació de resultats de l'entitat catalana. Era la primera vegada que el banc de la Fundació La Caixa ho feia fora de Catalunya i Gortázar ha volgut ser clar: la decisió de situar la seu social de l'entitat a València és definitiva. Aquestes són algunes de les seves paraules més destacades en una roda de premsa marcada pel canvi de seu a conseqüència de la situació política que viu Catalunya.

1. La decisió de marxar

"A partir de l'1 d'octubre vam detectar en la nostra clientela intranquil·litat i nervis. La xarxa comercial es va bolcar per explicar-los la fortalesa de CaixaBank i com a resultat d'aquestes converses i d'una intranquil·litat a l'alça, el consell va prendre aquella setmana la decisió del trasllat de seu social per deixar fora de qualsevol dubte que la fortalesa de CaixaBank es mantindrà en qualsevol escenari i que estarem sempre sota el paraigua de la zona euro i el Banc Central Europeu. Volem estar en condicions d'igualtat respecte a qualsevol altre entitat".

2. La fuga de dipòsits

"Aquesta situació va tenir un impacte negatiu, moderat, que s'ha aturat i revertit. Seguim en el camí del creixement però no ens sembla adequat quantificar-ho. La sortida de dipòsits va ser moderada, primer es va estabilitzar i després es va revertir".

3. València, seu definitiva

"El trasllat suposa que el consell d'administració es reunirà d'ordinari aquí, a València. I hi presentarem els resultats. La junta general d'accionistes també es farà a València. Si el consell hagués volgut dir que el trasllat és temporal, ho hagués dit, però no ho va fer. Les seus socials no tenen terminis de vigència, estan en un lloc o un altre. És a València i no se li ha donat caràcter de temporalitat al tema".

4. Un canvi de seu sense influències polítiques

"La decisió, exclusivament tècnica, és de CaixaBank per protegir els interessos dels clients, els accionistes i els treballadors. És una decisió exclusivament nostra".

5. La declaració unilateral d'independència

"En aquests moments de dificultat evident i de tensió davant decisions que s'han de prendre prefereixo no afegir tensió al tema, no és la nostra funció. No volem especular amb escenaris possibles i afegir llenya al foc. Estem preparats per seguir protegint els interessos dels clients i seguirem operant a Catalunya com ho fem amb els clients sevillans, madrilenys o bascos".

6. L'impacte econòmic del conflicte

"La situació actual no és bona per a l'economia. És una situació que convida a diferir decisions de consum i inversió. Cal dir que encara som a l'octubre i que no és el mateix que la inestabilitat sigui molt puntual o que es prolongui molts mesos. Confio en els governants i en la seva capacitat d'arreglar problemes, perquè si això s'allargués l'impacte seria molt perjudicial, i si no, crec que podrem corregir i sortir d'aquesta aturada amb un impacte menor. La previsió per al 2017 és d'un creixement superior al 3%, l'impacte actual es podria veure en les expectatives de creixement del 2018".

7. Els clients catalans desencantats

"Nosaltres hem pres la decisió [de canviar de seu] per una raó tècnica. El leitmotiv i primera consideració és protegir els interessos dels clients i això és el que hem buscat. Als nostres clients quan els ho hem explicat ho han entès força bé. Que hi hagi clients que ho veuen d'una manera o d'una altra i que fan altres consideracions és inevitable, però la majoria entenen que actuem per defensar els seus interessos i que ho hem fet per això i només per això".

8. Una decisió d'esquena a la junta d'accionistes

"Hi havia una legislació que ens permetia fer el trasllat de manera més senzilla. No teníem cap dubte que la junta d'accionistes ho recolzaria de manera claríssima. D'aquesta manera vam evitar el temps i el cost d'organitzar la junta general d'accionistes; ha sigut més eficient des del punt de vista econòmic. El contrari hauria sigut llençar els diners".

9. El boicot de la Crida per la Democràcia

"El boicot no ajuda, i no ajuda a la convivència a Catalunya. És un problema fonamentalment per als empleats, empleats que per a la majoria de clients són gent que els atenen bé i que són bona gent. El boicot, a part de no aportar solucions i de no canviar les coses perquè la nostra posició de liquiditat és de més de 70.000 milions, sí que és un problema per als treballadors".

10. Els comptes mirall

"A tot el sector hi ha hagut preocupació dels clients per tenir comptes fora de Catalunya; és difícil de quantificar i prefereixo no donar xifres. Els nostres clients són lliures, lògicament, d'obrir comptes i canviar saldos, però no hi ha cap necessitat de fer-ho. Vull fer una crida a la responsabilitat i la tranquil·litat perquè els comptes dels nostres clients i els dels nostres competidors estan absolutament segurs. Jo mateix tinc la pràctica totalitat del meu patrimoni financer a l'oficina de la Diagonal de Barcelona i estic molt tranquil i no el mouré".