HOTELS

El president dels hotelers de Barcelona: “Hem traslladat la seu a Madrid per tenir una imatge més potent”

El president dels hotelers barcelonins justifica el trasllat de la seva empresa a la capital d’Espanya

Jordi Clos, president de la cadena hotelera Derby Hotels Collection i del Gremi d’Hotels de Barcelona, finalment ha parlat sobre la polèmica que va suscitar al novembre el trasllat de la seu de la seva companyia a Madrid. L’empresari assegura que la ubicació del seu hòlding a Madrid respon a la voluntat d’expandir internacionalment la seva companyia, ja que –segons la seva opinió– tenir la seu allà els dóna més solidesa en diversos aspectes. “El hòlding que les engloba [les empreses del grup] ens interessa ubicar-lo a Madrid per una qüestió d’imatge corporativa, més potent i amb una capacitat financera més sòlida”, assegura l’empresari turístic, que recorda que “cada hotel” que té “és una companyia i paga els seus impostos al lloc on és”. “Els hotels que tenim a Barcelona tenen la seu fiscal a Barcelona i els que tenim a Madrid, a Madrid”.

Des del seu punt de vista, la controvèrsia del trasllat de la seu és “absurda” i “fruit del moment polític que viu Catalunya”. Una qüestió, diu, que tampoc entra en conflicte amb el seu càrrec com a president dels hotelers barcelonins. “Sóc on sóc perquè els meus companys així ho han volgut, si hi hagués hagut alguna crítica ja no hi seria”, argumenta.

L’estabilitat és l’objectiu

Clos té 65 anys i ja ha cedit part de les responsabilitats de la companyia al seu fill Joaquim, que ara mateix ja n’és el director general. L’hoteler té diversos projectes al cap per a la seva empresa familiar, que va facturar 74 milions d’euros el 2015. El més que ve, l’obertura d’un hotel fora d’Espanya, “prioritàriament a Amsterdam”, on estan pendents de comprar un edifici que “es podria inaugurar com a hotel el juliol de l’any que ve”. Tot i això, Clos és caut i explica que té alternatives al cap: “Munic, Estocolm i Copenhaguen, per aquest ordre”. “Tres ciutats que barregen el viatge turístic amb el de negocis. Aquest és el perfil de ciutats que ens interessen”, confirma.

Per a Clos, que ha obtingut recentment la cinquena estrella al seu hotel de París, el Banke, expandir la seva empresa a l’exterior és una estratègia per aconseguir “estabilitat”. “Diversificant” geogràficament els establiments volen evitar sotracs com el que estan patint a París després dels atemptats del novembre del 2015, on les pernoctacions han caigut un 25%. Un fet calcat al que ja van viure a Londres el 2005, poc després que hi obrissin un hotel de quatre estrelles, The Caesar, el seu primer establiment internacional. “Repartint hotels pel continent estabilitzes la companyia” davant de possibles canvis dràstics en el mercat, “com ens ha passat a París”, lamenta. L’empresari està vivint la situació inversa a Barcelona, on Derby ja té 10 establiments.

“A Barcelona estem contents perquè el preu mitjà ha pujat 8 euros i l’ocupació 2 punts però ara el 'handicap' és apujar una mica el llistó del turisme”, comenta Clos, que té a la ciutat una gamma que va des de les tres estrelles fins al gran luxe. A Madrid, on només han apostat pels cinc estrelles, diu que el mercat també millora. “A Madrid un 60% del públic és interior i al principi de la crisi vam patir molt”, explica Clos. Ara, però, “va com un tro”.