MODA
Economia 05/05/2015

Meyer aparta Jadraque de la direcció de Desigual

El fundador serà ara el primer executiu de l’empresa

Júlia Manresa
3 min
Manel Jadraque va arribar a Desigual l’any 2004 com a director d’operacions i va ser a la direcció des del 2012.

BarcelonaEl fundador de Desigual, Thomas Meyer, reforça el seu paper al capdavant de l’empresa que va fundar fa tres dècades. La marca de moda amb seu a Barcelona va anunciar ahir el cessament del seu conseller delegat, Manel Jadraque, que era el primer executiu de l’empresa des de l’estiu del 2012, primer com a director general i des del març de l’any passat com a conseller delegat. El propietari del 90% de l’empresa, el suís Thomas Meyer, ha assumit les funcions que exercia Jadraque, que malgrat tot continua a la companyia com a membre del consell d’administració.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Juntament amb el seu nomenament oficial com a conseller delegat, Jadraque va anunciar l’any passat que Desigual començaria a “vendre roba més discreta” per aconseguir vendre més i arribar a facturar 1.000 milions. El segon grup tèxtil català venia d’un 2013 espectacular, en què va disparar els guanys un 76% i va tenir un benefici net de 132 milions. El 2014, però, l’augment del benefici va ser d’un 2,2% i els guanys es van situar en 135 milions d’euros. El motiu d’aquest alentiment va ser principalment els 93 milions gastats en inversions com ara el centre logístic de Viladecans.

L’empresa de Thomas Meyer va anar acumulant anys de creixement sostingut durant la crisi. Del 2008 al 2012 les vendes del segon grup de moda català van créixer un 333%. Des d’aleshores, el ritme de creixement de la companyia ha superat el 20% cada exercici, excepte en l’últim any, que ha sigut el més modest.

L’entrada del capital risc

Manel Jadraque era el director general del segon grup de moda català per volum de vendes -per darrere de Mango- des del juliol del 2012 en substitució de Manel Adell, que en marxar es va vendre el 30% del capital que controlava al fundador de la companyia, Thomas Meyer. Aquest va ser el primer pas de Meyer per recuperar les regnes de l’empresa, després d’uns anys apartat de la gestió diària.

Amb aquesta operació, el fundador de l’empresa va passar a ser-ne l’únic propietari, fins que se’n va vendre un 10% a Eurazeo, el segon fons d’inverió més gran de França, que va pagar 285 milions d’euros per aquest percentatge i va col·locar dos membres al consell d’administració de l’empresa. L’entrada d’aquest fons va anar acompanyada d’una clàusula per la qual Eurazeo es quedaria un 4% addicional del capital si Desigual no complia les seves previsions de creixement. Així doncs, si la companyia no compleix els objectius, Eurazeo passaria a tenir un 14% de la companyia, segons va explicar en el seu moment el portal especialitzat Modaes.

Un dels objectius de Meyer quan va vendre el 10% del grup a Eurazeo era accelerar l’expansió de la companyia, mantenir un ritme de creixement del 20% cada any i arribar als 1.000 milions de facturació el 2014. Malgrat que Desigual va aconseguir fer créixer les vendes un 14%, l’any passat no va assolir la meta dels 1.000 milions: va tancar l’exercici amb 963 milions de facturació.

Expansió constant

Desigual va obrir l’any passat 16 noves botigues a Espanya. Un d’aquests nous establiments, a la plaça Catalunya de Barcelona, és el més gran que té a tot el món. L’empresa va consolidar d’aquesta manera Espanya com el seu primer mercat, amb una facturació del 20% sobre el total de vendes i 7,5 milions de peces venudes.

És per això que ara la companyia busca créixer a través de l’expansió internacional. Entre el 2013 i el 2014 va incrementar un 38% els seus punts de venda a tot el món i ja té presència en 109 països, amb 526 botigues. L’any passat aquest grup tèxtil es va centrar a consolidar mercats com el Brasil, Hong Kong, els Estats Units, Singapur i el Japó. De fet, l’expansió al mercat nord-americà s’atribueix en gran part a la gestió de Manel Jadraque. A més, el grup de moda va aterrar en nous països com el Canadà, el Perú i Luxemburg.

Per aconseguir arribar a tots aquests mercats, el ja exconseller delegat va explicar que la marca catalana tenia l’objectiu de “tornar-se més mainstream ”, és a dir, fer roba més discreta, per al gust de tothom, de manera que “tothom tingués una peça de Desigual a l’armari”.

Jadraque va arribar a Desigual l’any 2004 com a director d’operacions i havent passat per grans marques minoristes com Louis Vuitton i Loewe. Sota la seva gestió, el grup tèxtil català no va parar de créixer i es va consolidar com una empresa amb alta rendibilitat, sempre sota una política de “deute zero”. De fet, després que ell arribés al càrrec de director general, el 2012, els beneficis de Desigual es van disparar un 82%. Una de les iniciatives clau per continuar l’expansió en temps de crisi va ser la diversificació de productes, incorporant complements, decoració, sabates i perfums.

stats