ENERGIA
Economia 06/02/2015

Revolta contra els alts marges de la gasolina

Els consumidors i el sector agrari carreguen contra les petrolieres per la política de preus del desembre

Albert Martín Vidal
3 min
DESIGUALTAT  Els carburants van caure un 4% l’any passat mentre que el cru ho feia un 48%.

BarcelonaEls especialistes del sector dels carburants parlen de l’ efecte ploma per explicar per què la caiguda dels preus que paguen els consumidors arriba sempre amb retard malgrat que el preu del barril de Brent s’hagi ensorrat bruscament. Les explicacions tècniques, però, convencen cada cop menys els consumidors. Segons dades fetes públiques per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), els marges bruts de les petrolieres van augmentar al desembre respecte al novembre un 4,2% en el cas del litre de dièsel -i va arribar a ser de 18,2 cèntims- i un 2,4% en el cas de la gasolina -que equival a 18,4 cèntims per cada litre de combustible.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquesta brusca alça dels marges de les companyies en un context de caiguda del barril de Brent ha propiciat dures crítiques en diferents sectors, que han denunciat la situació i han demanat al govern central que prengui mesures. Així ho va fer ahir l’organització agrària Unión de Pequeños Agricultores y Ganaderos (UPA), que va demanar a l’executiu que sancioni les petrolieres per haver augmentat els seus marges de manera “abusiva” malgrat l’ensorrament dels preus del petroli. Segons l’entitat, el fenomen afecta “greument” la rendibilitat de les explotacions agrícoles.

UPA va lamentar que “el brusc descens que ha patit el barril de petroli des del mes de juliol no s’està reflectint en el preu dels carburants que paguen els consumidors”. Per aquesta raó, l’organització agrària va qualificar d’“injust i il·lícit” el comportament de les petrolieres. “Mentre que les matèries primeres estan de rebaixes, aquestes grans multinacionals incrementen els seus beneficis a costa dels més dèbils”, va denunciar l’entitat. Tot i que la CNMC no inclou dades en la seva anàlisi de l’evolució de preus del gasoil B -que és el que fan servir els agricultors-, UPA assegura que la tendència és “exactament la mateixa” que en els altres carburants i va demanar al regulador de la competència que inclogui aquest producte als seus informes per “desemmascarar” les petrolieres.

En el mateix sentit es manifestava ahir l’associació de consumidors Facua. El seu portaveu, Rubén Sánchez, va explicar a l’ARA que la situació ve de molt lluny. “Hi ha informes de l’antiga Comissió Nacional de l’Energia en què ja es deia que en pocs anys les petrolieres havien augmentat els seus marges en un 20%”. Sánchez va afegir que la situació actual té l’origen en l’any 1998, quan Espanya va abandonar el sistema de preus màxims imposats pel govern. “Des d’aleshores hi ha un oligopoli que fixa els preus com vol i de manera abusiva”, va afirmar.

Les culpes, per al PSOE i el PP

Segons el portaveu de Facua, els arguments de les petrolieres per defensar els seus preus són “falsos”: “Diuen que oscil·len en funció de motius aliens i que tenen poc marge per intervenir, però no és així”. Segons exposa, la desregulació del sector ha propiciat “abusos en els preus”. Per tot plegat, Facua ha reclamat reiteradament a l’executiu central que torni al model de preu màxim. “Govern rere govern ens hem trobat amb les polítiques liberals, tant del PSOE com del PP- explica-. I creuen o diuen que creuen que els mercats es regulen sols i tendeixen a ser eficients, però els consumidors hem comprovat que això és mentida”.

Malgrat aquestes crítiques, en l’acumulat de l’any els preus mitjans de venda al públic de carburants d’automoció van ser inferiors el 2014 que el 2013. Així, el preu mitjà del litre de gasolina 95 es va situar en 1,392 euros i el de gasoil en 1,312 euros, l’equivalent a uns descensos interanuals del 3,4% i el 4,1%, respectivament.

stats