Infraestructures

L'Eurotúnel ofereix subvencionar nous serveis ferroviaris pel canal de la Mànega

El túnel l'utilitzen uns 400 trens d'Eurostar i Getlink al dia que transporten vehicles i passatgers

ARA
2 min
Trens entrant a l'Eurotúnel

BarcelonaL'operador del túnel del Canal de la Mànega ha ofert 50 milions d'euros d'ajudes per incentivar les empreses a obrir nous serveis ferroviaris a través del canal per competir amb Eurostar, segons publica el Financial Times. L'empresa concessionària que opera i gestiona la infraestructura és Getlink, i el seu conseller delegat, Yann Leriche, va dir que almenys cinc empreses estan "seriosament" interessades a posar en marxa nous trens de passatgers entre el Regne Unit i Europa.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Un consorci integrat pels majors accionistes de Mobico –abans National Express– i l'empresa emergent holandesa Heuro ja han dit que estan considerant llançar serveis, mentre que Leriche va dir que almenys hi ha dos interessats més. "Tenim molt espai, fins i tot a les hores punta. Crec que hi ha un potencial per tenir més trens d'alta velocitat i trens de mercaderies", va dir al Financial Times. Getlink també opera els trens de passatgers i mercaderies LeShuttle.

El túnel l'utilitzen uns 400 trens al dia, tant d'Eurostar com de Getlink, que transporten passatgers i vehicles, però té capacitat per a 1.000 i el seu ús està per sota de les previsions quan es va obrir fa 30 anys. La infraestructura té dos túnels paral·lels de 50 quilòmetres.

És per això que Leriche creu que hi ha espai per a més d'un nou operador i que els diners es podrien repartir entre nous entrants. De fet, tant Getlink com HS1, que opera les línies d'alta velocitat de Kent a Londres, fa temps que pressionen perquè més operadores entrin a donar servei.

Leriche va dir que Getlink ha destinat almenys 50 milions d'euros per gastar en els pròxims cinc anys en subvencions directes per donar suport a qualsevol nou operador que llanci un servei, ja que la seva posada en marxa té uns costos elevats. "Encara hi ha obstacles [per llançar un nou servei], però abans eren bastant alts, i ara són molt limitats", va dir Leriche.

Per als nous operadors, el repte principal és el cost de demanar trens modificats que compleixin amb les normes de seguretat de túnel, especialment l'augment de la resistència al foc. Per a Leriche, aquest és un obstacle crític que s'ha eliminat després que els trens TGV d'Alstom fossin certificats per circular per la infraestructura.

Paral·lelament, Getlink també ha treballat amb els reguladors nacionals per millorar l'eficiència del procés regulador per certificar nous operadors davant d'una demanda de quatre milions de viatges l'any des d'Alemanya i Suïssa, a més de les rutes d'Eurostar des de Londres a París, Brussel·les i Amsterdam. De moment, la companyia Evolyn –participada per la família espanyola Cosmen, accionista de Mobico– ha anunciat un acord preliminar, però no definitiu, per comprar nous trens a Alstom.

stats