Aena treu a licitació la construcció d'un hotel a la T2 de l'aeroport del Prat
El gestor aeroportuari afronta una carència històrica de la infraestructura en comparació amb els seus homòlegs europeus
BarcelonaEl projecte d'ampliació del Prat trepitja l'accelerador. Aena vol un aeroport amb més capacitat, però també amb més serveis. Un dels que mai ha tingut és un hotel, a diferència del que passa en altres ciutats del món. Aquesta assignatura pendent comença a resoldre's amb els primers passos per licitar la construcció i l'explotació d'un establiment a la terminal T2. Tot això, la mateixa setmana que el gestor aeroportuari ha presentat una reforma de 700 milions d'euros de la terminal T1, on avançarà la façana uns 38 metres per disposar de més espai per a la facturació i els filtres de seguretat.
Aena aspira a atreure grans operadors hotelers i inversors internacionals per alçar un hotel a la T2, la qual cosa acompanyarà la reforma d'una terminal que ha quedat oblidada. El futur establiment tindrà un màxim de 20.000 metres quadrats, repartits en sis plantes, que no superaran l'alçada dels edificis adjacents. La parcel·la on s'edificarà, de 8.550 metres quadrats, està ubicada davant de la T2 i al costat del bloc d'aparcaments de la terminal, on fa uns anys malvivien persones sense llar. L'espai fa anys que no es fa servir, quan va deixar d'utilitzar-se com a aparcament en superfície. Prèviament, havia funcionat com a graella d'espera per a taxis.
La licitació inclou un dret de superfície de 75 anys de durada. L'hotel es vol que tingui com a mínim una categoria de 4 estrelles i una capacitat d'almenys 300 habitacions. A banda d'oferir allotjament, es preveu que disposi d'altres serveis com restaurants, sales de conferències, zones comercials i un gimnàs. El cànon que haurà de pagar l'adjudicatari serà variable en funció dels ingressos, però sempre haurà d'abonar un mínim garantit anual. Segons detalla Aena, l'adjudicatari podrà canviar de marca o gestor de l'establiment mentre duri el contracte, sempre que tingui una categoria similar i es trobi sota el paraigua d'un grup hoteler internacional.
L'hotel del Prat no és l'únic que ha tret a licitació Aena, que té els mateixos plans per a l'aeroport de Barajas, on ha projectat un establiment d'uns 18.400 metres quadrats a la Terminal 2. Els interessats podran presentar ofertes per als dos projectes, tant de forma independent com conjunta, i ho poden fer en els pròxims quatre mesos.
Dotar d'oferta hotelera el Prat i Barajas encaixa en els plans d'Aena d'atreure més activitat econòmica als terrenys que els envolten i de desenvolupar una ciutat aeroportuària amb empreses de logística, aeronàutica i càrrega. En aquest context, el gestor va adjudicar abans de l'estiu una parcel·la de 50.000 metres quadrats per a usos logístics a Cilsa –participada per l'Autoritat Portuària de Barcelona i Merlin Properties– després que s'hagi quedat sense espai a la ZAL. Més recentment, DHL ha invertit 80 milions d'euros per posar en marxa una nau de 10.000 metres quadrats, també dedicada a la logística.