El futur de l'aeroport del Prat

L'aeroport del Prat continuarà creixent aquest hivern, camí d'un nou rècord anual

La infraestructura catalana tornarà a superar el seu límit de capacitat i ho pot continuar fent més

BarcelonaEs repeteix mes a mes. L'aeroport de Barcelona continua creixent i marca nous rècords. Ho fa després d'haver superat el seu límit teòric de capacitat l'any passat, quan va registrar per primer cop més de 55 milions de passatgers, un dels principals arguments per posar en marxa el projecte d'ampliació del Prat, tot i el rebuig social que desperta allargar la tercera pista per les afectacions mediambientals. Malgrat això, cap aerolínia s'ha queixat fins ara perquè tinguin problemes per operar amb normalitat o perquè estiguin acumulant endarreriments de manera exagerada, ni tampoc ho noten els usuaris, amb punts calents com els filtres de seguretat funcionant millor que anys anteriors.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Una tendència que encamina l'exercici cap a xifres de passatgers mai vistes. Fins a l'agost, l'aeroport de Barcelona va assolir la xifra de prop de 38,4 milions de passatgers, un 4,1% més que l'any passat. "Serà un any bo: tancarem per damunt de l'any passat", va exposar la directora del Prat, Eva Valenzuela, en la presentació d'un paquet d'obres de millora a la terminal T1 per 700 milions d'euros orientades, precisament, a guanyar més capacitat per atendre un gruix cada cop més gran de viatgers.

Cargando
No hay anuncios

Es dona per fet que s'excedirà encara més el que ara ja s'ha confirmat com un màxim teòric de viatgers. "A la pràctica, és una capacitat que es pot superar durant el dia. Hi ha les hores punta –a primera hora del matí i a mig matí–, quan es poden produir endarreriments si hi ha molta saturació, però després hi ha baixades al llarg del dia", explica el professor de la UB Xavier Fageda, expert en transport aeri.

Cargando
No hay anuncios

És en les hores vall quan l'aeroport pot continuar creixent, aprofitant que no funciona com un hub com Barajas, on els pics són més marcats perquè els vols intercontinentals limiten més el marge de maniobra perquè arriben a determinades hores de l'altra banda del món i depenen de connexions. És el que explica l'aerolínia de llarg radi Level, amb bona part de les seves sortides programades fora de les hores punta, fet que fa que assenyalin que no han observat "cap impacte" en les seves operacions. El clima de la ciutat també afavoreix l'operativa, sense grans temporals que bloquegin les pistes i provoquin endarreriments. Tot això fa que el Prat no sigui un dels més congestionats en comparació amb els seus homòlegs europeus.

Entren en joc més factors per avaluar la capacitat màxima d'un aeroport, com la mida dels avions. No és el mateix un vol operat en una franja horària per un avió més petit, on viatgen menys passatgers, que un de més gran, amb més seients, tot i ocupar el mateix espai a la pista. Una qüestió sobre la qual s'incideix l'arribada de més vols intercontinentals, però també els canvis de models que fan aerolínies com Vueling, que en els darrers anys ha anat optant per incorporar avions amb més capacitat. "Hi ha una mica de marge per continuar creixent en hores vall, tot i que siguin menys competitives", exposa el catedràtic en gestió del transport aeri de la UOC, Pere Suau-Sanchez. En aquest sentit, cal recordar que el Prat ja ha viscut aquesta situació. Abans que s'inaugurés la T1 l'any 2009, l'aeroport va estar operant diversos anys per sobre del seu límit. "Hi ha aeroports que operen amb més de 10 i 15 milions de passatgers –afegeix Fageda–, però, si es continua així, tard o d'hora la infraestructura s'acabarà saturant perquè el coll d'ampolla està en les pistes segregades".

Cargando
No hay anuncios

La temporada d'estiu –a partir de finals de març– és la que històricament ha concentrat més activitat al Prat. En línia amb els mesos previs, l'aeroport acaba de tancar el seu millor estiu de la història, amb 11,21 milions de passatgers, un 3,8% més que en el mateix període de l'any passat. També es va sobrepassar el rècord històric diari, quan el 14 d'agost es van anotar més de 195.100 viatgers, un 3,6% més respecte al rècord històric anterior, que va ser el 16 d'agost de l'any passat.

Amb aquestes xifres, la desestacionalització de la demanda també pot permetre continuar marcant rècords a l'aeroport de Barcelona, que ha anat consolidant des de fa anys una temporada d'hivern –a partir de finals d'octubre– més forta. No només per les necessitats de la infraestructura existent, sinó també pels canvis en els passatgers, que cada cop fragmenten més les vacances i es guarden dies més enllà de l'estiu, sense oblidar el canvi climàtic, amb unes calorades que permeten viatjar més enllà de l'agost.

Cargando
No hay anuncios
Passatgers a l’aeroport del Prat

"Un bon hivern"

Aena ja ha anunciat que la temporada d'hivern d'enguany serà de rècord a tota la seva xarxa, amb un creixement del 2,1% dels seients programats. "Serà un bon hivern al Prat", va dir Valenzuela aquesta setmana. Només durant els mesos d'octubre, novembre i desembre hi ha programats 16,2 milions de seients, xifra que representa un increment del 5,3% respecte de l'any passat, segons dades de l'Observatori del Turisme a Barcelona.

Cargando
No hay anuncios

Vueling, la principal aerolínia a la capital catalana, ha programat més de 10 milions de places, l'oferta més gran que ha fet fins al moment. Amb més de 100 rutes i la incorporació de tres avions, la companyia amb seu a Viladecans ha reforçat les connexions amb les Canàries en l'àmbit estatal, i internacionalment volarà més cap a França, Bèlgica, Portugal i el Marroc. Com a novetats, estrenarà rutes cap a Ljubljana (Eslovènia), Agadir (Marroc) i Estrasburg (França).

En el cas de Ryanair, la segona companyia aèria al Prat en passatgers, els titulars se'ls han emportat les retallades que ha anunciat en els aeroports regionals i les cancel·lacions de tots els vols cap a Vigo i Tenerife Nord, en resposta a la pujada de taxes aeroportuàries anunciada per Aena. Una decisió de la companyia irlandesa que també afectarà Barcelona, que trencarà la dinàmica de creixement de la resta d'aerolínies.

Cargando
No hay anuncios

En la tercera posició a Barcelona, s'hi troba l'hongaresa Wizz Air, que ha desbancat del podi l'austríaca EasyJet. El Prat és l'aeroport més important d'Espanya per a aquesta low cost, que no té plans d'obrir cap base, i aquest hivern operarà noves rutes des del Prat cap a Bratislava (Eslovàquia), Varsòvia (Polònia) i Làrnaca (Xipre).

Cargando
No hay anuncios

Com passa durant tot l'any, la temporada d'hivern també estarà marcada pel lideratge de les companyies low cost. Aquesta és una de les assignatures pendents de l'aeroport, que defensa allargar la tercera pista per poder atreure més vols intercontinentals. Una fita complicada sense una aerolínia de bandera amb base a la capital catalana, després que Iberia reafirmés el seu compromís amb Barajas i deixés en mans de la low cost Level el creixement de Barcelona. Amb la incorporació d'un setè avió, Level ha programat una temporada d'hivern també de rècord, amb 400.000 seients, un 51% més respecte de l'anterior, amb grans creixements en les connexions cap a Nova York, Boston, Miami i Los Angeles.

Programació de seients a l’aeroport del Prat
Cargando
No hay anuncios

Actualment, l'aeroport de Barcelona opera 59 destinacions intercontinentals sense escales, la xifra més alta de la seva història. La darrera que es va estrenar va ser una nova connexió amb Shanghai de la mà de China Eastern, reforçant una ruta que també ofereix Air China. Més oferta per a un tràfic entre la Xina i el Prat que en els primers vuit mesos de l'any es va disparar un 64%, amb 210.600 passatgers.

Altres companyies que han augmentat les seves operacions a la ciutat en els últims mesos han estat la canadenca low cost WestJet, amb una nova ruta amb Halifax, i la libanesa Middle East Airlines, amb vols destí Beirut. A partir de finals d'octubre, Emirates incrementarà la freqüència de la ruta que connecta amb Dubai, amb tres vols diaris, i Air China ho farà amb la connexió cap a Shanghai, amb quatre vols setmanals.