Pugna entre Ryanair i Aena: la 'low cost' tanca una base a Espanya i retalla vols
La companyia irlandesa acusa el gestor aeroportuari d'aplicar unes tarifes "excessives i poc competitives"
BarcelonaL'enèsima pugna entre Ryanair i el gestor aeroportuari espanyol Aena ja té conseqüències en les rutes que ofereix la companyia a l'Estat. L'aerolínia de baix cost irlandesa tancarà la seva base de Santiago i cancel·larà tots els vols a Vigo i Tenerife Nord, alhora que mantindrà tancades les bases de Valladolid i Jerez, i reduirà la seva capacitat a Astúries, Santander, Saragossa, Vitòria i les Illes Canàries aquest hivern.
L'aerolínia ha adoptat aquestes decisions en el marc del pla per reduir la seva capacitat en un 41% en les diferents regions espanyoles (-600.000 places) i en un 10% a les Illes Canàries (-400.000 places) aquest hivern, fet que suposarà la pèrdua d'un milió de places a l'hivern (dos milions anuals). El motiu d'aquestes retallades tan dràstiques són "les taxes aeroportuàries excessives i poc competitives que aplica l'operador aeroportuari".
El conseller delegat de Ryanair, Eddie Wilson, ha assegurat durant la roda de premsa de presentació de la temporada d'hivern que aquestes reduccions perjudicaran encara més els aeroports vulnerables i conduiran a "una pèrdua d'inversió, connectivitat, turisme i ocupació a l'Espanya regional, ja que moltes rutes seran econòmicament inviables". Així, la low cost tancarà la seva base de dos avions a Santiago, fet que suposarà la pèrdua d'una inversió de 171,5 milions d'euros a Galícia. A més, suspendrà tots els vols a Vigo a partir del gener del 2026 i a Tenerife Nord a partir de l'inici de l'hivern d'aquest any. D'altra banda, els aeroports de Valladolid i Jerez romandran tancats durant l'hivern del 2025.
Wilson també ha anunciat que es reduirà la capacitat en quatre aeroports regionals més: Saragossa (-45%), Santander (-38%), Astúries (-16%) i Vitòria (-2%). A més, a les Canàries retallarà places a Lanzarote, Fuerteventura i Gran Canària. Ryanair cancel·larà un total de 36 connexions directes amb l'Espanya regional i les Illes Canàries. L'avís de Ryanair de reduir la seva xarxa de rutes a l'Estat també havia generat dubtes sobre què passaria als aeroports de Girona i Reus, però per ara l'aerolínia no ha anunciat modificacions en els aeròdroms catalans en el futur immediat.
Tots aquests canvis en l'operativa impliquen desviar dos milions de places anuals a Itàlia, el Marroc, Croàcia i Albània, segons ha explicat la companyia. "Ryanair manté el seu compromís amb Espanya, però no podem justificar una inversió continuada en aeroports el creixement dels quals es veu bloquejat per taxes excessives i poc competitives", ha criticat Wilson, que ha assegurat que el veritable problema és que hi ha poca diferència en les tarifes entre els aeroports grans i els regionals.
Política "antiturisme"
El directiu ha recriminat al govern espanyol que "ha fallat a les regions espanyoles", els aeroports de les quals estan gairebé un 70% buits. "La decisió d'Aena d'augmentar en un 6,62% les taxes aeroportuàries, ja de per si poc competitives, l'any que ve, és l'última prova que l'operador monopolístic no té interès a desenvolupar el trànsit als aeroports regionals, i simplement vol centrar-se a obtenir beneficis rècord dels principals aeroports del país", ha afirmat el conseller delegat de Ryanair.
Per tot això l'aerolínia torna a demanar a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i a l'executiu espanyol que rebutgin els "excessius augments de les taxes" i ampliïn la congelació d'aquests gravàmens per protegir la connectivitat regional, el turisme i l'ocupació. Segons la seva opinió, el govern de Pedro Sánchez té una política "antiturisme" i està infrautilitzant la infraestructura que té per "una manca de coneixement sobre com funciona la indústria de l'aviació internacional". "Ells posen els preus i tu has de pagar. Aena concentra el 85% del trànsit en 10 aeroports i no mostra cap interès en aquests aeroports regionals. Per tot això anticipem que en els pròxims 5 o 10 anys molts d'aquests aeroports tancaran", ha advertit Wilson.
La resposta d'Aena
Davant d'aquesta retallada de rutes i de les acusacions contra Aena, el president del gestor aeroportuari, Maurici Lucena, ha enviat un comunicat contundent valorant la decisió. "És difícil trobar a la història empresarial contemporània un altre cas com el de Ryanair en el qual la discordança entre l'excel·lència operativa d'una companyia i la deshonestedat de la seva política de comunicació sigui tan sorprenent", ha dit. L'executiu ha criticat durament la "insolència" i "desinhibició" de les exigències públiques de la low cost cap als governs dels països on opera "per obtenir avantatges econòmics".
"Ryanair té una inquietant concepció plutocràtica del sistema polític, és a dir, atemoreix l'opinió pública amb la retirada dels seus avions, reclama la dimissió dels ministres de mitja Europa i de la presidenta de la Comissió Europea, se'n riu dels polítics escollits democràticament i demana el canvi de lleis a favor seu perquè considera que la presa de decisions dels governs ha de doblegar-se als interessos de les empreses amb més poder econòmic", ha etzibat Lucena. A continuació, enumera acusacions fetes per Ryanair que considera falses com ara que el funcionament del sistema aeroportuari espanyol sigui conseqüència de l'abús de posició dominant d'Aena.
En conclusió, el president dels aeroports espanyols sentencia que si aquests "evolucionessin al son de les exigències, els plors, les mentides i la infumable estratègia d'extorsió de Ryanair, a mitjà i llarg termini, els aeroports deixarien de funcionar bé (com ho fan en l'actualitat) i no serien sostenibles financerament".