Infraestructures
Economia 10/06/2021

Atlantia tanca la porta a Florentino Pérez i adjudica al govern de Draghi les seves autopistes italianes

L'executiu italià i els seus socis, Blackstone i Macquarie, pagaran 9.100 milions d'euros

2 min
El pont Morandi de Gènova (a Itàlia) uns mesos després del seu ensorrament l’agost del 2018.

La companyia d'infraestructures Atlantia, controlada per la família Benetton, ha decidit traspassar la filial Autostrade per l'Italia (ASPI), que explota autopistes italianes, al govern del país, presidit per Mario Draghi. Amb la decisió la constructora espanyola ACS, que presideix Florentino Pérez, veu com es frustra el seu assalt a les vies de peatge italianes. ACS havia presentat una oferta per ASPI a Atlantia, companyia que és sòcia de la mateixa ACS a la catalana Abertis.

Malgrat els interessos conjunts d'Atlantia i ACS, finalment el consell d'administració ha decidit adjudicar ASPI a un consorci format pel govern italià i els fons d'inversió Blackstone i Macquarie per 9.100 milions d'euros. La decisió definitiva l'ha pres l'òrgan de gestió d'Atlantia després que el 86,86% dels accionistes van aprovar la desinversió en junta general.

ACS s'havia interessat per ASPI, una empresa que gestiona uns 3.000 quilòmetres d'autopistes a Itàlia. De fet, la constructora que presideix Florentino Pérez va enviar una carta al consell de la italiana expressant l'interès per aquestes autopistes per uns 10.000 milions d'euros, si bé és cert que mai va acabar presentant una oferta vinculant.

Venda per l'ensorrament del pont de Gènova

La venda d'ASPI forma part dels acords que Atlantia va tancar amb el govern italià l'estiu passat. Els acords preveien el traspàs dels actius a conseqüència de l'ensorrament del pont Morandi de Gènova l'estiu del 2018, del qual tenia l'explotació ASPI, i que va causar la mort de 43 persones. L'última oferta del consorci encapçalat pel govern de Mario Draghi va ser de 9.100 milions d'euros, després de diverses negociacions, tot i que es podria elevar fins a 9.300 si es compleixen algunes condicions. El termini màxim per formalitzar la venda de les autopistes és el 31 de març del 2022, tot i que compradors i venedors poden pactar una altra data, però mai abans del 30 de novembre.

ASPI va ser objecte de desig d'Abertis l'any 2006 quan l'empresa de concessions espanyola estava sota el control de La Caixa (tot i que en aquell moment també hi havia ACS a l'accionariat), però l'oferta pública d'accions (OPA) va fracassar pel veto del govern italià. ASP va guanyar 49 milions d'euros el primer trimestre d'enguany, un 28% menys que el mateix període de l'any passat, per les restriccions de la mobilitat per la pandèmia. Respecte al primer trimestre del 2019, abans de la pandèmia, el descens va ser dels 66%.

stats