El full de ruta del Govern per impulsar el cotxe elèctric a Catalunya
Illa anuncia que vol mobilitzar més de 1.400 M€ amb aportacions també d'altres administracions i el sector privat
BarcelonaQue el cotxe elèctric no arrenca és sabut i Catalunya és lluny dels objectius europeus de rebaixar un 55% les emissions del transport l'any 2030 i arribar a la neutralitat el 2050. De fet, dels 121.807 vehicles venuts a Catalunya el 2024, només un 14% eren electrificats (elèctrics purs o híbrids endollables, els que tenen etiqueta zero), quan la quota a Europa és del 20,7%. I molt lluny de l'objectiu per al 2030, que és que el 40% dels nous vehicles siguin electrificats. L'incompliment d'aquests objectius té diversos riscos: el primer, mediambiental, però també altres d'industrials. Els fabricants europeus han invertit 70.000 milions d'euros en el cotxe elèctric entre el 2021 i el 2023 –Seat i Volkswagen a Espanya estan invertint 10.000 milions–, i si no creixen les vendes d'aquests vehicles es posa en risc la seva continuïtat industrial, amb un afegitó: si no venen cotxes elèctrics, s'exposen a multes europees que poden pujar a 15.000 milions.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat aquest dilluns que el Govern ha elaborat un pla, amb el qual vol mobilitzar 1.400 milions d'euros tant de la Generalitat com d'altres administracions i del sector privat, per impulsar el cotxe elèctric. Un pla que vol fer créixer la demanda i també millorar la infraestructura de recàrrega amb 9.000 punts nous d'accés públic fins al 2030. "Per descarbonitzar la mobilitat la solució és el cotxe elèctric. No hi ha marxa enrere", ha dit en un acte a Barcelona per presentar aquest pla juntament amb els consellers de Presidència, d'Economia, i d'Empresa, Albert Dalmau, Alícia Romero i Miquel Sàmper, respectivament. Un acte al que han assistit els principals representants de la indústria de l'automoció a Catalunya, com el president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, el d'Ebro, Pedro Calef, i el president del Clúster de la Indústria l'Automoció de Catalunya (CIAC), Sergio Alcaraz.
Un sector que ha rebut amb satisfacció el pla del govern, com expressava en uns publicació a Linkedin el president de Seat i Cupra. "Catalunya acaba de fer un pas molt important cap al futur de la mobilitat", ha dit Griffiths, i ha afegit: "estem en un moment clau i el nostre país es juga molt. No podem posar en risc una indústria tan important per a l'economia i l'ocupació a Espanya. L'electrificació és el camí, i no hi ha marxa enrere".
El Govern ha traçat un full de ruta, el Pla d'Impuls al Vehicle Elèctric 2025-2030, per augmentar el parc de cotxes electrificats. Un pla que pretén mobilitzar més de 1.400 milions d'euros públics i privats. Un pla que vol descarbonitzar el transport, però també un sector que a Catalunya factura més de 14.700 milions d'euros, aporta un 7,9% del valor afegit brut industrial i dona feina a més de 35.000 persones. El pla vol trencar les principals barreres per accedir al cotxe elèctric: el preu, la infraestructura de recàrrega i l'autonomia. Es tracta d'un pla amb sis objectius estratègics, cinc eixos d'actuació i vint mesures concretes. Aquests són els objectius: arribar al 2030 amb 150.000 matriculacions de cotxes electrificats (120.000 elèctrics purs i 30.000 híbrids endollables), 30.000 motos elèctriques i 9.000 nous punts de recàrrega d'accés públic, per evitar l'emissió de 470.000 tones de CO₂.
Aquestes són les principals mesures del pla:
Infraestructura de recàrrega
La companyia elèctrica L'Energètica jugarà un paper important en el desplegament de la infraestructura de recàrrega. L'objectiu és que a la xarxa troncal hi hagi un punt de recàrrega cada 60 quilòmetres. Per ampliar la xarxa es volen mobilitzar 380 milions. Una xarxa que ha d'estar ben senyalitzada i ser de fàcil usabilitat, de manera que es pugui pagar amb targeta de crèdit a tots els carregadors d'accés públic. L'Energètica posarà carregadors per a la flota de la Generalitat, després els estendrà a tots els edificis públics i, finalment, assegurarà que hi hagi punts de recàrrega a la xarxa viària allà on no en despleguin les empreses privades. A més, en l'última fase, posarà carregadors ultraràpids per a autobusos interurbans elèctrics, perquè aquestes línies són concessió de la Generalitat.
Els punts de recàrrega públics estaran ben senyalitzats i seran de fàcil accés i utilització per als ciutadans. "No caldrà que siguis un activista per carregar el cotxe elèctric", diuen fonts del Govern, en al·lusió a les dificultats actuals, que per accedir-hi i pagar s'ha de tenir les aplis dels diferents operadors. "Igual que pots posar gasolina en qualsevol benzinera, encara que no tinguis la targeta de l'operador, podràs carregar el cotxe elèctric en qualsevol punt d'accés públic i pagar amb la targeta de crèdit", indiquen les mateixes fonts.
Impulsar la demanda
L'impuls de la demanda del vehicle elèctric és el que consumirà més recursos: 880 milions d'euros. Aquí la Generalitat compta amb les ajudes i bonificacions fiscals que pugui fer l'Estat (en un futur pla Moves o similar, ja que l'anterior va decaure quan no es va aprovar al Congrés el decret òmnibus). També hi ha mesures més concretes, com bonificar per als vehicles eco els peatges en les autopistes i túnels que són concessió de l'administració catalana.
Dins d'aquest apartat, també es compta amb electrificar la flota de vehicles de la Generalitat. I per a autònoms i empreses hi haurà dues línies de crèdit amb interès bonificat per part de l'ICF. Una línia de 200 milions d'euros per a autònoms i microempreses per comprar vehicles de fins a 60.000 euros; i una altra per a empreses, per renovar les seves flotes, de 240 milions d'euros.
Indústria, innovació i governança
Per reforçar la cadena de valor de la indústria del vehicle elèctric, impulsar la innovació i la formació especialitzada, es volen mobilitzar 135 milions d'euros. A més, també es vol destinar 10 milions d'euros a millorar la percepció social del cotxe elèctric. "No ha fet prou l'administració per explicar els beneficis del cotxe elèctric", indiquen fonts de la Generalitat.
Per millorar la governança es destinaran 10 milions d'euros més, per establir una millor governança dins de la Generalitat –en el pla hi participen els departaments d'Empresa, Economia i Territori de la Generalitat, a més de l'Institut Català de l'Energia (ICAEN) i L'Energètica–, però també per impulsar una governança i col·laboració público-privada. I, finalment, es vol reduir la tramitació administrativa, després de l'experiència de l'últim pla Moves, en què les subvencions arriben a l'usuari de vegades un any i mig després de comprar el cotxe. El primer pas ha estat reforçar l'ICAEN amb 65 persones.