El Banc d'Espanya no preveu un "problema de liquiditat" dels bancs tot i el xoc aranzelari

L'organisme supervisor anticipa que està vigilant "al màxim" les entitats financeres

L'Íbex-35 en la sessió del passat divendres dia 4 d'abril.
2 min

MadridTot i que els bancs han liderat la caiguda a la borsa després que Donald Trump anunciés els nous aranzels, el Banc d'Espanya no preveu que hi hagi un problema de liquiditat al sector financer espanyol ni europeu. "La ràtio de liquiditat [del sector financer] està en nivells màxims", ha recordat la directora general de supervisió del Banc d'Espanya, Mercedes Olano, durant la presentació aquest dimarts de la memòria de supervisió del 2024. "No preveiem un problema de liquiditat [al sector] a curt ni a mitjà termini", ha afegit. Les paraules de la responsable de supervisió de les entitats financeres suposen un cert alleujament després que les borses, entre elles l'Íbex-35, hagin viscut jornades negres per l'impacte que la guerra comercial pugui tenir sobre l'economia.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En tot cas, el Banc d'Espanya reconeix que la situació és de "màxima" incertesa, i per això la vigilància sobre el sector financer és "màxima", tant del Banc d'Espanya com del Banc Central Europeu. Des de l'organisme supervisor expliquen que estan fent un seguiment "continu" de quin pot ser l'impacte dels aranzels sobre el sistema financer. En tot cas, l'ens recorda que, ara per ara, no hi ha cap aranzel sobre els serveis financers i, per tant, les conseqüències serien indirectes: "Els aranzels afecten clients dels bancs, per tant, seria això el que impactaria sobre les entitats", ha apuntat Olano durant una reunió informativa. El Banc d'Espanya no ha quantificat, de moment, quin pot ser l'impacte específic.

Riscos geopolítics

Des de fa temps, el Banc d'Espanya demana al sector financer que tingui en compte els riscos geopolítics a l'hora de detectar què pot impactar negativament sobre el seu estat de salut, és a dir, sobre la seva cartera de crèdit. Un factor que s'afegeix al del canvi climàtic o la ciberseguretat. En tot cas, aquest 2025, i en plena guerra comercial, els riscos geopolítics serà un element prioritari en la vigilància del sector bancari, tal com ha explicat la directora de supervisió del Banc d'Espanya.

L'ens supervisor, doncs, torna a posar en la diana aquesta qüestió: "Fa temps que demanem [als bancs] que ho incloguin de manera permanent i, si no, que ho calculin d'una manera transitòria per incloure-ho, després, amb caràcter estructural", ha dit Olano. Aquests riscos geopolítics els plantegen les mateixes entitats bancàries depenent de quina és la seva activitat, sobretot fora de les fronteres espanyoles, i posteriorment el Banc d'Espanya els analitza, també en situacions d'estrès, per veure si el banc resistiria o no el xoc.

Sobre si els bancs ja inclouen provisions per cobrir els riscos que es puguin derivar de la política aranzelària de Donald Trump, Olano ho ha descartat perquè es tracta d'una situació recent i ha indicat que en els resultats de l'any 2024 tampoc s'hi van anotar "increments significatius de les provisions de crèdit".

stats