Economia 18/04/2016

La banca ‘online’ multiplica el negoci

Les entitats en línia creixen més que la resta, que s’afanyen per digitalitzar-se

J.m.
3 min
Mentre que els bancs espanyols van guanyar un 5,6% més el 2015, els digitals van incrementar un 50% els seus beneficis.

BarcelonaUn dels arguments que va utilitzar Banco Santander -el primer banc d’Espanya en beneficis- per justificar el tancament de 450 oficines a tot l’Estat ara fa dues setmanes va ser la necessitat d’abordar una “transformació comercial i digital”. També aquest mes, el BBVA reconeixia que “no té sentit” mantenir una xarxa de sucursals tan extensa com la que té l’entitat a l’Estat i augurava un tancament massiu d’oficines. Si bé és cert que les entitats financeres amb un negoci purament digital suposen un percentatge encara minoritari (2%) del total del sector, la seva projecció és molt més gran. Mentre que els bancs espanyols van guanyar un 5,6% més el 2015, els digitals van incrementar els beneficis un 50%, segons les dades publicades aquesta setmana per l’Associació Espanyola de la Banca.

A Espanya hi ha quatre bancs que operen únicament en línia, és a dir, que no tenen sucursals i garanteixen que l’usuari no hagi de necessitar l’atenció personal a l’hora de fer una operació. En conjunt, aquestes quatre entitats van guanyar 196 milions d’euros el 2015, un 50% més que l’any anterior. D’aquests bancs, el que va guanyar més va ser Bancopopular-e, amb gairebé 100 milions de beneficis i un increment del 80%. El va seguir Allfunds, una entitat especialitzada en anàlisi i distribució de fons d’inversió, que en va guanyar 69, un 49% més. I, precisament, els que van guanyar menys són propietat dels dos grans grups que han anunciat tancaments d’oficines. Unoe, del grup BBVA, que va guanyar 26,5 milions, un 5% més, i Openbank, del Santander, que no va arribar al milió, amb un resultat pitjor que l’any anterior. Cal dir que ING Direct, un altre banc purament en línia, queda exclòs d’aquest informe perquè no és espanyol. L’any passat, però, va guanyar un 7,5% més de clients a l’Estat fins a arribar als 3,3 milions. Els seus guanys a Espanya no es coneixen perquè no publica els resultats desglossats.

La digitalització dels de sempre

La realitat és que els usuaris de banca convencional cada vegada volen anar menys al banc. Un estudi de BBVA Research assenyala que el 40% dels espanyols són usuaris de banca digital, el doble que el 2008, però una xifra molt inferior al 85% dels danesos, que tenen el percentatge més alt d’Europa.

Segons l’Institut d’Estudis Borsaris, entre el BBVA i el Santander superen els clients online dels bancs de referència d’Anglaterra. Espanya té 13 milions d’usuaris de banca digital, la meitat dels quals ja es poden classificar com a usuaris de banca mòbil. Així doncs, Bankinter té comptabilitzats més d’un 60% dels seus clients com a digitals; el BBVA, un 50%; el Sabadell, un 38%, la Caixa, un 33%, i el Santander, un 13%. Segons el mateix estudi, la majoria esperen continuar creixent a ritmes superiors al 20% cada any.

Però la digitalització del sector financer va encara més de pressa en l’àmbit de les start-ups, que són més petites i ho tenen molt més fàcil per innovar. Per això, un estudi de PwC revela que els bancs creuen que les start-ups que ofereixen serveis financers, les anomenades fintech, poden arrebassar-los el 25% del negoci en els pròxims cinc anys. De fet, el fintech fintechva ser el sector que va captar més inversió el 2015 a Europa, amb 1.800 milions de capital aixecat, el 10% del total i 142 operacions, segons Tech.eu. Espanya va ser el quart país que va captar més inversió d’aquest tipus, només per darrere d’Angleterra, Alemanya i Suècia.

'Fintech', el pitjor malson de la banca

stats