El petroli Brent s'enfonsa a un nou mínim dels últims 11 anys

El preu del barril de referència a Europa cau als 36,56 dòlars, la cota més baixa des del juliol del 2004

El preu del petroli ha caigut fins a un nou mínim dels últims 11 anys. El barril de Brent, el de referència a Europa, s'ha allunyat una mica més del llindar dels 37 euros que ja havia perdut la setmana passada i ha arribat a caure fins als 36,56 dòlars aquest dilluns. Des del juliol del 2004 que no es donava un preu tan baix.

L' espiral baixista del cru fa més d'un any que dura i des que va començar el 2015, s'ha abaratit un 36,2% a Europa. Si es compara amb els preu de fa justament un any, la caiguda encara és més forta, del 41%. L'abaratiment del petroli també té rèplica als EUA, on la referència del barril de Texas acumula un descens del 35% aquest any i els 34,58 dòlars són un mínim des del febrer del 2009.

Els experts sostenen que hi ha petroli barat per estona i, fins i tot, alguns preveuen noves caigudes encara durant els primers mesos del 2016. El que la majoria dóna per fet és que l'any que ve, la tendència serà encara a l'abaratiment. El motiu és l'entrada mundial de la producció de l'Iran que pressionarà encara més a la baixa.

El mercat de futurs situa en 60 dòlars el preu del barril el 2020 i l'agència Moody's ha revisat a la baixa recentment les previsions de preus del Brent i del Texas perquè la seva perspectiva és que l'oferta dels productors creixerà força més del que augmentarà la demanda.

Per tot plegat, sector viu fortes pressions que han canviat l'equilibri de poders entre els països productors (EUA ha pres el lideratge a l'Aràbia Saudita) i que han restat capacitat d'influir a la poderosa Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP). La tensió també ha fet aforar divisions entre els mateixos membres d'aquest lobi, que mantenen de moment la producció a màxims històrics. Aquest 2015 serà recordat per un gir important: el consum de petroli al món ha arribat a màxims, però la producció també i, com a resultat, els preus estan en caiguda des de l'estiu del 2014.

El petroli té capacitat d'influir en l'economia mundial, a la qual s'espera que aporti aquest any mig punt de creixement. D'aquesta situació, hi ha guanyadors -com Espanya, que aquest any pot estalviar-se 15.000 milions- i perdedors, com alguns productors especialment a l'Amèrica Llatina.

Els consumidors noten la baixada?

La baixada del preu del cru reobre el debat sobre si aquesta tendència es trasllada de manera efectiva al preu dels carburants que paguen els ciutadans. El ritme d'abaratiment no és el mateix perquè mentre el petroli ha caigut un 16% a Europa l'últim mes, el preu de la benzina només ha baixat un 2,7% a Espanya de mitjana. En el cas del gasoil el desecens ha estat del 5,8%, segons les dades que es publiquen setmanalment al butlletí petrolier.

El sector petrolier assegura que tots dos preus -el del cru i el dels carburants- no són comparables perquè no tenen una relació directa, ja que el barril Brent depèn de cotitzacions al mercat condicionades per l'oferta i la demanda mentre que el preu final de la benzina o el gasoil va lligat a d'altres components.

De fet, només el 31% del preu que paga el conductor per un litre de benzina està lligat a la matèria prima i, en el cas, del gasoil, el 35%. La resta del preu són impostos -que representen el 50% del preu final- i altres costos associats a la distribució i comercialització, segons l'Associació d'Operadors de Productes Petroliers (AOP).

 

 

Més continguts de