AUTOMOCIÓ

La caiguda del dièsel dona ales al cotxe elèctric

Tot i el creixement dels propulsors alternatius, Espanya és a la cua d’Europa en electromobilitat

La consciència sobre la preservació del medi ambient, i també la normativa, han impulsat de llarg la producció i comercialització de vehicles amb sistemes de propulsió alternatiu, especialment des de l’esclat de l’escàndol del Dieselgate. Però el canvi s’està accelerant en els últims mesos fins al punt que a Catalunya els cotxes amb combustibles alternatius -elèctrics, híbrids i híbrids endollables, gas en les seves diferents modalitats i hidrogen- estan a punt de desplaçar els dièsel.

La progressió a Catalunya el 2019 ha sigut molt ràpida. A l’agost, l’últim mes del qual hi ha dades, aquests vehicles alternatius van suposar un 13,6% de les vendes, mentre que els de dièsel van ser poc menys del 18%. En números absoluts, es van matricular 1.926 cotxes dièsel i 1.458 de sistemes de propulsió alternativa. És difícil veure la progressió perquè la patronal no ha començat a registrar fins a aquest any les vendes segons el sistema de propulsió per comunitats.

Però a nivell de tot l’Estat ja fa més temps que hi ha estadístiques i el canvi ha sigut molt ràpid. Primer es va produir el sorpasso dels cotxes de gasolina als dièsel i ara els cotxes de combustibles alternatius creixen d’una forma bastant exponencial. A començaments de l’any 2014 els cotxes dièsel superaven el 70% de les matriculacions, superant de llarg els de gasolina, que no arribaven al 30%, mentre que les tecnologies alternatives tot just arribaven a l’1,7% del total.

A finals del 2017 els cotxes de gasolina igualaven en vendes els dièsel i des de llavors no han deixat de créixer. El mes passat, els automòbils impulsats amb gasolina eren quasi el 60%, mentre que els dièsel tot just arribaven al 27%. Però a banda d’aquesta inversió de les proporcions, s’ha produït un creixement exponencial dels alternatius, que ja són un 13,7% del total, un percentatge que dobla el de l’agost de l’any passat.

De fet, segons les dades de la patronal de constructors, a Espanya s’han matriculat els vuit primers mesos de l’any 97.515 turismes electrificats, híbrids i de gas, un 35,7% més que en el mateix període de l’any anterior.

I dins dels alternatius, els elèctrics són els que creixen més. Segons les dades d’Anfac referides a turismes, en els vuit primers mesos de l’any s’han matriculat 3.031 cotxes elèctrics, un 120% més que el mateix període de l’any passat. Però és un miratge, ja que només són el 0,31% del total del mercat. Els híbrids endollables van augmentar un 24%, els de gas un 36,5% i els híbdris no endollables un 31,23%.

Però mentre els alternatius creixen, les matriculacions de dièsel a Espanya han caigut un 32,4% en el que portem d’any, i els de gasolina just es mantenen (0,19% de creixement). En el cas de Catalunya, els electrificats pugen un 63% en el que portem d’any, els híbrids un 16% i els propulsats per gas gairebé un 14%.

Les patronals saben que hi ha molt camí per fer. “Cal avançar cap a un model adequat de mobilitat sostenible i descarbonitzada”, assegura el president de la patronal de concessionaris Faconauto, Gerardo Pérez. No obstant això, demana al govern espanyol un pla de desballestament per incentivar la renovació del parc.

A la cua d’Europa

El president d’Anfac, José Vicente de los Mozos, en la memòria del 2018 publicada recentment, indica que “si el nivell de penetració del vehicle elèctric a Espanya és del 0,5% és molt difícil que s’hi fabriquin més models” i demana més implicació de l’administració i millorar la infraestructura de recàrrega.

De fet, segons l’últim baròmetre d’electromobilitat de la patronal, el País Basc, Catalunya i Castella i Lleó encapçalen el rànquing a l’Estat de desenvolupament d’infraestructures de recàrrega. Però dins d’Europa, Espanya ocupa el penúltim lloc en aquest rànquing, per sota de la mitjana de la UE i molt lluny dels països capdavanters com els Països Baixos o Noruega.

No és l’únic indicador negatiu. A Espanya, Madrid lidera el rànquing de penetració de vehicles electrificats, seguida d’Extremadura, les Balears, Catalunya i Navarra. Però dins d’Europa, la penetració del cotxe electrificat a Espanya està per sota de la mitjana de la UE i també de la mitjana de l’eurozona. Entre els grans estats europeus, només Itàlia presenta pitjors resultats que Espanya tant en infraestructura com en penetració del cotxe elèctric.

Més continguts de