Carinsa: "Més que els aranzels dels EUA, ens preocupa l'impacte en la logística"
El fabricant d'aromes amb seu a Sant Quirze del Vallès tem que la pugna de Trump amb la Xina modifiqui, compliqui i encareixi les rutes marítimes
BarcelonaPer a Carinsa, la companyia catalana dedicada a crear, produir, distribuir i comercialitzar aromes per a l'alimentació humana i begudes, alimentació animal i fragàncies per a detergents i cosmètica, el problema no són pas els aranzels imposats pels EUA, un cop els deixa ara com ara en el 10% en lloc del 20%. A més, per a aquesta empresa les vendes a la primera potència mundial no arriben al 5% del total. Però els amoïnen els efectes que aquesta guerra comercial pot tenir més a mitjà que a curt termini.
"De manera indirecta, l’impacte més evident per a nosaltres està en la logística. Possibles canvis en les rutes marítimes comercials i un encariment dels transports. Hi ha menys disponibilitat de contenidors, més congestió als ports, i els temps de trànsit són menys predictibles. Això ens obliga a continuar anticipant-nos, ajustar molt més les nostres operacions, ser més àgils i treballar amb més previsió", explica David Ventura, responsable de desenvolupament de negoci de la companyia.
El càstig aranzelari del president dels EUA, Donald Trump, a la Xina afectarà no només les empreses que exporten als EUA sinó també les que exporten a altres països. I per què? Pel fet que el gegant asiàtic modificarà rutes marítimes per col·locar a altres països productes que abans anaven als EUA, explica Ventura. Tot plegat pot suposar augments de costos de transports i possibles complicacions a les cadenes de subministrament globals, un efecte similar al que es va viure mesos després de l'esclat de la pandèmia de la covid, i embussos en determinats ports per l'allau de mercaderies que és previsible que s'hi produeixi. De fet, la batalla comercial iniciada per Trump contra la Xina, la segona potència mundial, suposa un canvi sobtat de les regles del joc del comerç mundial.
En tot cas, els negocis de l'empresa amb seu a Sant Quirze del Vallès que dirigeixen les germanes Vanesa i Dénia Martínez, com a consellera delegada i vicepresidenta, respectivament, sembla que poden patir, però estan preparats per a la nova situació. "Certament, els nostres negocis als EUA es veuran impactats amb una reducció dels marges per tal de mantenir els acords actuals, i haurem de buscar solucions en col·laboració amb els nostres partners i clients que garanteixin el subministrament sense perdre competitivitat". Ventura explica que, amb productes de valor afegit com els que produeix Carinsa, un aranzel del 10% és possible de compartir amb els clients dels EUA.
Una de les tasques de Ventura ha estat aconseguir una facturació diversificada geogràficament. Aquesta és una manera de protegir-se davant de canvis puntuals o sobtats com ara el protagonitzat per l'administració de la primera potència dels EUA. És, de fet, seguir el vell consell de no posar tots els ous a la mateixa cistella.
De caràcter profundament familiar, l'empresa és gestionada per les dues filles d'Alberto Martínez, un enginyer químic que va crear-la el 1993 i que la va dirigir acompanyat per la seva dona fins al 2005, quan va morir de manera sobtada. Aleshores, la Vanesa i la Dénia, que no tenien experiència prèvia en el negoci, se'n van haver de fer càrrec d'un dia per l'altre. La seva mare, Isabel Chamorro, és en l'actualitat la principal accionista del grup. Dels 12 accionistes que té la companyia, 9 són de la mateixa família.