Turisme

Col·lapse al mercat del cotxe de lloguer en plena temporada alta del turisme

El context de crisi a l'automoció redueix flotes en un 40% i porta a augments de preu que freguen el 20%

Pol Casaponsa Sarabia
3 min
Cotxes de lloguer a la T2 de l'aeroport del Prat

Barcelona“Buscava un cotxe de lloguer per anar a fer una ruta d’una setmana per Irlanda; els preus, però, em van sorprendre, demanaven des de mil euros cap amunt”, explica el Salva. La queixa d'aquest particular no ha sigut puntual i l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ja recomana als interessats fer les seves reserves ràpidament. El problema de fons? La manca d’oferta de vehicles, que ha provocat un augment en els preus.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Des del sector, tothom assenyala com a màxima responsable del problema la manca de microxips, ja que la producció de cotxes s’ha vist molt alterada. “Tots els fabricants s’han vist afectats i la guerra entre Rússia i Ucraïna encara ha agreujat més la situació”, expliquen des de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac). A aquest fet s'hi suma que, segons explica la presidenta de l’Associació Empresarial de Lloguer de Vehicles sense Conductor (Aevac), Pilar Bellot, moltes empreses de lloguers de turismes van haver de “retallar part de la flota per aconseguir liquiditat per fer front a les factures durant la pandèmia” i ara es troben, de mitjana, amb un 40% menys de vehicles als garatges.

A més, Bellot assegura que les empreses de cotxes de lloguer “han deixat de ser un client preferent per a les companyies de vehicles”, que ara “donen prioritat” a particulars i empreses. De fet, les últimes dades de matriculació a Espanya confirmen aquesta tendència i mostren que, si bé l’any 2019 (any prepandèmic) les companyies de lloguer van comprar 141.123 turismes, aquest any n’han pogut matricular 59.036, cosa que suposa un fort descens del 58%, mentre que les vendes a empreses s’han mantingut molt estables (amb una tímida baixada del 3%) i les vendes a particulars han passat de les 245.037 fa tres anys a les 177.132 aquest any, una caiguda del 27%. A Catalunya les xifres encara van ser pitjors que al conjunt de l’Estat i, respecte a l’any passat, les compres del sector van disminuir un 62%: van passar de les 4.202 a les 1.565.

El retorn del turisme de masses

A tot això s'hi ha de sumar el retorn del turisme, que ja ha fet disparar els preus. Olimpia Rent a Car, una empresa del sector que té diversos punts de recollida repartits per la província de Girona, sobretot per la Costa Brava, explica que tenen molta demanda. “Abans teníem molts més cotxes i per a aquest estiu no hem pogut reforçar la flota”, explica un empleat. També afirma que els preus han pujat de la mateixa manera que ho han fet els preus dels mateixos cotxes. Bellot, en la mateixa línia, diu que avui dia els cotxes petits surten un 30% més cars que abans i que, per tant, fora de dies puntuals, quan sí que es disparen, la mitjana de preus per llogar un cotxe ha augmentat en un 20%.

Estanislao de Mata Pérez, vicepresident executiu de Sixt, una de les grans companyies del sector, explica que tot i que moltes empreses han vist afectades les seves flotes, són “optimistes” respecte a la possibilitat de cobrir tota la demanda, com assegura que estan fent en l’actualitat. Ell mateix admet que la pujada de preus els ha afectat “per culpa del context de crisi”, però espera que el sector pugui aconseguir una “estabilitat”. 

Límits als clients

Cal destacar que, davant d’aquesta situació, algunes empreses del sector han començat a imposar límits de quilometratge als seus clients. De fet, aquesta tècnica s’està utilitzant per poder llogar els vehicles a un preu més assequible; en totes les pàgines web consultades per l’ARA aquesta limitació està indicada de manera clara. Tot i això, aquest fet ha sorprès alguns que en el moment de reservar no van fixar-se en aquesta condició. Si el client excedeix aquest límit, ha de pagar un sobrecàrrec que frega els 40 cèntims per quilòmetre.

Com a mostra d'aquesta pujada de preus, a Barcelona, durant la primera setmana d’agost i al rastrejador de preus d'eDreams, el vehicle més barat sense limitació de quilòmetres és un Fiat 500 de quatre places que surt per un total de 420 euros la setmana. En altres punts del territori, com a Girona, el cotxe més econòmic de cinc places s’eleva fins als 577 euros i a Lleida fins als 550 euros per a una setmana. La capital catalana on el cotxe més barat és més car és Tarragona, on reservar un turisme durant la primera setmana d’agost costa 618 euros.

stats