El comerç 'online' facturarà aquest Nadal el 15% de tot l'any

En dues setmanes el comerç online facturarà 1.500 milions, una sisena part de les vendes de tot l'any, segons un estudi d'Esade. La pujada és del 45% respecte a l'any anterior, segons Google.

Les famílies gastaran el 13% del pressupost a internet.
Dani Sánchez Ugart
25/12/2012
2 min

BARCELONA.Enmig de l'aturada del consum nadalenc més salvatge des de l'inici de la crisi, un sector afronta la campanya de Nadal amb brots d'optimisme. Es tracta del comerç electrònic, que viurà aquest any la consolidació del model i facturarà 1.500 milions d'euros en dues setmanes de campanya: un 15% de les vendes de tot l'any, segons un estudi d'Esade.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La naturalesa low cost de molts models de negoci per internet -portals de compra conjunta i outlets , i botigues de fora de temporada, entre d'altres- fan que molts consumidors es plantegin comprar part dels regals per internet, amb l'esperança d'estalviar alguns diners. Aquesta tendència no és nova, i les vendes del comerç electrònic han pujat de manera ininterrompuda des del 2009, segons les dades de la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions (CMT). Aquest Nadal, segons un estudi de Google, el sector facturarà un 45% més que l'any passat.

En concret, les famílies destinaran un 13% del seu pressupost a la compra online , i "es consolidaran els portals de compra col·lectiva", segons va explicar Marc Cortés, un dels autors de l'estudi d'Esade. Aquests tipus de pàgines, com Groupalia i Letsbonus, ofereixen descomptes de fins al 70% gràcies a fer compres conjuntes. Fan d'intermediaris entre els venedors i una bossa de compradors. Els primers ofereixen descomptes si tenen molts compradors a la vegada. Aquest tipus de portal, que se centra més en la comercialització de serveis -sopars, massatges o tractaments de bellesa, entre d'altres-, faran tàndem aquest Nadal amb els portals verticals, segons l'estudi.

Segons la responsable de comunicació de Privalia, Virginia Cánovas, la majoria dels clients busquen en la compra per internet un estalvi de temps i diners, evitar-se cues i aglomeracions -sobretot en la campanya de Nadal- i comparar preus de manera fàcil. Els experts coincideixen a assenyalar aquesta facilitat per comparar preus com un dels motius per justificar l'auge de les vendes per internet. La moda del comprador intel·ligent ( smart shopper ), que es defineix per tenir en compte tota l'oferta i comprar només el que necessita, troba a la xarxa una plataforma en què pot "tenir la opinió d'altres persones abans de comprar", apunta Cortés.

Pel que fa al tipus de productes que més es vendran, segons el Survey Lab, el centre d'estudis del portal de compra online Vente Privée, el líder absolut és la roba. El 71% dels usuaris europeus compren per internet samarretes i camises, mentre que el 54% compren pantalons i el 44% roba interior. Després de la roba, el més venut són els viatges, amb el 57%, i els béns culturals, amb el 55%.

Només per mirar preus

Fins i tot molts dels compradors que no s'atreviran a fer el pas i comprar per internet faran servir la xarxa per informar-se aquest Nadal. L'estudi considera que el 70% de la població mirarà preus per internet abans de comprar, tot i que ho acabi fent a la botiga física. Cortès assenyala, a més, que "més de la meitat", tindrà en compte l'opinió dels seus contactes de les xarxes socials abans de comprar.

stats