El comerç internacional al port de Barcelona es va disparar just abans de la guerra comercial
Creixen un 26% els intercanvis amb la Xina i un 8,4% amb els EUA
BarcelonaMalgrat la guerra comercial iniciada per l'administració Trump, les importacions i exportacions a través del port de Barcelona s'han disparat a doble dígit durant el primer trimestre de l'any, segons ha informat aquest dimarts l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB). Així, els contenidors plens d’exportació han crescut un 12,2% en el primer trimestre i els plens d’importació un 21,6% respecte al mateix període del 2024. Cal tenir en compte que els aranzels van entrar en vigor el 2 d'abril, fora d'aquest primer trimestre, però que Trump els havia anunciat al llarg del gener, el febrer i el març.
Tot i la incertesa que domina actualment les relacions comercials internacionals, les exportacions i importacions en contenidor –els indicadors que millor reflecteixen l’estat de l’economia de l’àrea d’influència del port de Barcelona– mantenen un comportament molt dinàmic, fet que dona un senyal de fortalesa del teixit empresarial, ha indicat l'APB.
Per àrees geogràfiques, la Xina (+25,9%), els Estats Units (+8,4%), Turquia (-13,7%), l’Índia (+34,9%) i Corea del Sud (+48%) són els principals mercats d’origen i destí de les mercaderies en contenidor que transiten pel port de Barcelona, segons l'APB.
Un altre segment de tràfic que també creix amb força en aquest primer trimestre de l’any és el dels líquids a granel, que pugen un 8,1% en comparació amb el primer trimestre de l’any anterior. Els principals increments venen de la mà de la gasolina i el gas natural, que creixen un 61,4% i un 16,8%, respectivament. No passa el mateix amb el grup de sòlids a granel, que experimenten una caiguda del -8,5%, amb descensos més acusats en el tràfic de potasses, sal comuna i fava de soja.
El tràfic de vehicles també reflecteix la incertesa actual de l’economia i del comerç mundial. Així, els automòbils que es mouen pel port de Barcelona registren un descens del -8,7%, i sumen 168.545 unitats. Les UTI (unitats de transport intermodal), amb una baixada del -1,5%, també reflecteixen aquesta situació complexa.
Així, malgrat la millora en contenidors d'importació i exportació, el tràfic total del port de Barcelona durant el primer trimestre de l’any ha comptabilitzat un total de 16,6 milions de tones, i es manté molt a prop del registre corresponent als tres primers mesos del 2024, però amb un descens de l'1,6%.
Un 5,3% més de creueristes
En el cas dels passatgers, els ferris han sumat 213.695 moviments (-14,1%) i els creuers 351.284 moviments (+10%). Aquest increment està motivat per l’augment del port base i el descens dels passatgers en trànsit, segons l'APB. Aquests moviments es tradueixen en 217.626 creueristes que han arribat a la ciutat de Barcelona en el primer trimestre de l’any, un 5,35% més que en el primer trimestre del 2024, quan el nombre de creueristes que van visitar la ciutat va ser de 206.568.