Fiscalitat

L'Agència Tributària de Catalunya triplica el nombre persones ateses per fer la declaració de la renda

L'IRPF ha de ser el primer gran impost que recaptarà la Generalitat amb el nou finançament

Imatge de la seu de l'Agència Tributària de Catalunya
ARA
04/07/2025
2 min

BarcelonaL'Agència Tributària de Catalunya (ATC), l'organisme que recapta els impostos per part de la Generalitat, ha triplicat aquest any el total de persones a les quals ha assistit en la declaració de la renda. Així, en la campanya per declarar l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) del 2024 que va acabar dilluns, un total de 47.205 persones van demanar suport a l'ATC, més del triple que les 13.193 de la campanya anterior.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En principi, l'IRPF ha de ser el primer dels grans impostos que comenci a recaptar la Generalitat com a part de l'acord entre el PSOE i ERC per a l'anomenat "finançament singular", que ha d'acabar traspassant a la Generalitat la capacitat de recaptació de tots els impostos a Catalunya en lloc de l'Agència Tributària estatal, que depèn del ministeri d'Hisenda. En principi, el govern espanyol i la Generalitat tenen previst que el 2026 els catalans ja hagin de liquidar l'impost sobre la renda a l'ATC.

Els 47.205 contribuents que han demanat ajuda a l'ATC representen una mica més d'un 1% de les més de 4,3 milions de declaracions presentades aquesta campanya a Catalunya. Segons dades del departament d'Economia de la Generalitat, a la demarcació de Barcelona s'han atès aquest any 25.136 persones (13.531 presencialment i la resta per telèfon) davant les 6.562 del 2024. A Girona, la xifra ha passat de 2.694 a 8.021 sol·licituds (5.902 telefòniques i la resta presencials); a Lleida, de 1.759 a 3.876 (2.330 per telèfon), i a Tarragona, de 2.178 a 10.172 persones (amb 6.608 consultes telefòniques). A més, el mateix servei va ajudar 92 contribuents a presentar les autoliquidacions de l'impost de patrimoni, que recapta des de fa anys la Generalitat i que grava les grans fortunes.

Satisfacció a la Generalitat

La consellera d'Economia, Alícia Romero, ha qualificat d'"èxit" el dispositiu de suport als ciutadans, que constava de 36 oficines presencials a tot el país i 102 professionals. A banda de les oficines, hi ha hagut 87 punts d'atenció als ciutadans. Segons la consellera, el desplegament "ha estat una prova de bon govern" superada amb "una nota excel·lent".

El servei de suport per telèfon va estar disponible entre el 6 de maig i el 30 de juny, mentre que el servei presencial es va engegar el 2 de juny i també va acabar el 30, el darrer dia marcat pel ministeri d'Hisenda per presentar declaracions.

stats