Els cotxes elèctrics i la connectivitat retornen la fe de les marques en el mercat europeu

La indústria de l'automòbil desplega primícies al Saló de Frankfurt i confia en la UE per pal·liar el descens de vendes a la Xina

Els grans constructors de cotxes veuen amb esperança el mercat europeu després d'anys de grisor per la crisi. El Saló de l'Automòbil de Frankfurt, que se celebra aquests dies, és un bon termòmetre d'aquest nou estat d'ànim envers el vell continent. Fins a l'agost, la recuperació ha anat fent passes endavant amb un increment del 8,6% de les vendes. Espanya, que parteix del punt més baix després d'haver patit especialment la crisi, impulsa la mitjana amb un augment de matriculacions que gairebé triplica l'europeu.

L'optimisme es veu en les novetats que bullen a les grans marques de cotxes i que estan inundant un mercat ja en clara remuntada. Els fabricants alemanys com Daimler-Mercedes, Volkswagen i BMW, que en aquest saló juguen a casa, són els que han desplegat més recursos.

Els eixos dels nous vehicles i prototips que s'exposen aquests dies a Frankfurt són la mobilitat elèctrica i la connectivitat de l'automòbil i l' smartphone fins a nivells impensables fa pocs anys.

La guerra entre fabricants està en marxa i és especialment crua a Europa sobretot ara que els països emergents i especialment la Xina, on descansaven bona part dels beneficis de les grans corporacions els últims anys, comencen a donar senyals preocupants. Les vendes al gegant asiàtic fa mesos que cauen (un 6% a l'agost) i aquest alentiment ja s'ha notat als comptes de resultats de gegants com Volkswagen, GM o BMW, que han retallat guanys en el segon trimestre de l'any.

L'assortiment de novetats de Frankfurt està farcit de cotxes elèctrics, com la nova generació del Toyota Prius, i molts prototips que aterraran aviat als concessionaris com el Volkswagen Tiguan GTE, el nou Mercedes-Benz o, en el segment del luxe, el futur Audi e-tron Quattro. La mobilitat elèctrica també pren volada entre els automòbils de superluxe com Porsche i el seu Mission E Concept.

El consorci alemany Volkswagen promet un ritme creixent de vehicles elèctrics fins a arribar a la vintena de models nous al mercat entre ara i el 2020. Ni Skoda ni Seat entren, de moment, en els plans d'aquest  primer assalt del grup a la mobilitat elèctrica.

Ara bé, les companyies reiteren a Brussel·les que volen que els ajudi en aquesta expansió del vehicle verd. "L'aposta no pot ser més clara, ja tenim els cotxes, però cal un marc legislatiu favorble perquè la tecnologia funcioni", ha avisat el president del consorci Volkswagen, Martin Winterkorn.

Pols amb els reis tecnològics

La connectivitat de l'automòbil, que és la primera parada en la cursa cap a la conducció gairebé autònoma que alguns comencen a assajar, és l'altra gran reclam de les marques de cotxes. El control per veu es dóna quasi per descomptat i alguns fabricants passen a les segona fase: el control per gestos dins del vehicle, com en el cas de l'iDrive de BMW.

Els  llaços entre gegants tecnològics i fabricants de vehicles són cada cop més estrets i les referències a Apple, Google o Samsung, gairebé inevitables. Malgrat tot, però, la indústria defensa que són ells els qui han de seguir "al seient del conductor" en el desenvolupament del vehicle del futur.

Els reptes de tot el que ja està en marxa i del que està per venir passen per blindar la seguretat en la conducció, adverteixen les marques, així com la gestió de l'allau de dades i informació que arriba dels nous vehicles connectats i que serà molt preuada.

Els fabricants europeus de la patronal Acea han signat durant aquest saló de Frankfurt un memoràndum on es comprometen a vetllar per la seguretat de la informació personal que circuli pels seus vehicles cada cop més fusionats amb smarthphones. El document també parla de fer un ús «adequat» de les dades personals que, per primer cop, arribaran als fabricants dels nous vehicles.

 

Més continguts de