La fi dels peatges
Economia 31/08/2021

Aquest dimecres entra en funcionament l’enllaç de l’AP-7 amb l’A-2, que es va començar a construir el 2007

Puigneró ironitza sobre la coincidència de l'obertura de la via el mateix dia de la fi dels peatges

2 min
El viaducte de Castellbisbal durant la seva construció el 2015

BarcelonaLa ministra de Transports, Raquel Sánchez, presidirà aquest dimecres la posada en servei de l’enllaç de l’autopista AP-7 amb l’autovia A-2 entre Castellbisbal i Sant Andreu de la Barca. La convocatòria l'ha fet arribar aquest dimarts el ministeri i coincideix amb el primer dia que ja no hi haurà peatges, cosa que ha aixecat suspicàcies entre els conductors i alguns alcaldes de la zona. Aquest vial, si es circula des del nord per l’AP-7 i es vol agafar l’A-2 en direcció a Lleida, evita fer una volta de 12 quilòmetres. Fins ara, qui no volia fer aquesta desviació podia anar fins a Martorell per agafar l’A-2, però aleshores havia de pagar peatge.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha expressat també les seves sospites per aquesta inauguració. “No sé si és una casualitat, però és molt casual”, ha dit, i ha assegurat que no assistirà a l’obertura d’aquest vial. “Al Vallès en diem el pont de vergonya, perquè s’ha anat a un ritme de 200 metres per any i, per tant, el govern de Catalunya no pot estar en cap cas satisfet”, ha insistit. “Les infraestructures no es poden construir a aquest ritme”, ha reblat Puigneró.

L’enllaç té una llargada de 2,4 quilòmetres amb un viaducte de 850 metres que salva la B-23, diverses vies de tren i el riu Llobregat. Aquesta construcció es va paralitzar el 2010 per les retallades, tres anys després de l’inici de les obres, que havien sigut adjudicades per 46,4 milions d’euros. Quan es van reprendre, el pressupost es va elevar a 74,6 milions d’euros. Però es van tornar a parar el 2016 per fer noves adaptacions al projecte, fins que el 2019 van reprendre els treballs. Les obres havien d’estar llestes a finals de l’any passat o al començament del 2021.

Noves reivindicacions

Aquesta via entra en funcionament el dia que desapareixen els grans peatges de Catalunya. Una aspiració històrica que havia generat molts moviments i protestes contra les vies de pagament. Aquestes reivindicacions van aflorar quan, en l’època de Josep Borrell com a ministre d’Obres Públiques, es va començar a construir una xarxa d’autovies gratuïtes a l’Estat. Molts d’aquests moviments van celebrar ahir a la nit la fi dels peatges, però amb un nou objectiu, evitar que en un futur s’hagi de pagar de nou per circular per les vies d’alta capacitat. A Vila-seca, a Vilassar de Mar, a les Borges Blanques o a Sant Julià de Ramis s'han convocat actes per celebrar la fi dels peatges.

La Diputació de Girona i la Cambra de Comerç volen que l'aixecament de barreres serveixi per millorar l’activitat de les 649 empreses que hi ha situades al voltant de la via ràpida al seu pas per les comarques gironines. El president de la Cambra de Comerç, Jaume Fàbrega, va insistir ahir que l’alliberament és una “molt bona notícia”. Per afavorir el creixement econòmic, les dues institucions han encarregat un estudi en què es reclama al govern central cinc nous accessos en diferents punts, a més d’arreglar-ne d’altres i completar-ne tres més.

stats