Energia

La demanda elèctrica va repuntar el 2025, amb un 55,5% de producció renovable

L'autoconsum ja cobreix un 5% del consum d'electricitat a l'Estat

Plaques solars.
ARA
05/01/2026
2 min

BarcelonaLa demanda elèctrica a Espanya va assolir els 255.759 gigawatts hora (GWh) el 2025, cosa que representa un increment del 2,7% respecte a l'any anterior, segons dades de Red Eléctrica de España (REE). Tenint en compte els efectes del calendari i les temperatures, l'increment de la demanda seria d'un 1,5% respecte a l'exercici anterior. Així, el consum elèctric al país registra el segon any consecutiu a l'alça, després dels forts descensos que va patir el 2023 i el 2022. En el còmput del 2025, s'estima que les instal·lacions d'autoconsum van generar 13.485 GWh, fet que suposa un impacte del 5% en la demanda nacional.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Per la seva banda, les renovables van arribar a una quota del 55,5% sobre el total del mix espanyol el 2025, una dada alineada amb les previsions a tancament d'any publicades per Red Eléctrica. Si s'hi suma l'estimació de l'autoconsum, aquesta quota final va pujar al 56,6%. En termes d'energia generada, la producció verda va superar els 150,8 GWh, màxim històric renovable. L'eòlica va ser la principal font de generació al mix espanyol, amb un 21,6% del total, seguida de la nuclear (19%), la solar fotovoltaica (18,4%) i els cicles combinats de gas (16,8%).

Al desembre les renovables van generar un 5,2% més que el mateix mes del 2024 al registrar 11.361 GWh, cosa que va suposar una quota del 48,9% del total de la producció, segons dades de l'operador del sistema. D'altra banda, el 69,7% de la producció elèctrica del mes va procedir de tecnologies que no emeten CO₂ equivalent. L'eòlica va ser la primera font, amb una generació de 5.379 GWh que va suposar el 23,2% del total, un 1,5% superior a la del mateix mes de l'exercici passat, davant del cicle combinat, amb una quota del 21%, i de la nuclear, amb el 20,7%. La hidràulica va incrementar la seva producció un 32,1% respecte al desembre del 2024 i va anotar 3.260 GWh, el 14% del total a l'Estat. Per la seva banda, les tecnologies d'emmagatzematge van permetre aquest últim mes de l'any la integració de 605 GWh al sistema elèctric espanyol, optimitzant així un aprofitament més gran de l'energia generada mitjançant tecnologies renovables. D'altra banda, 380 GWh han estat programats per exportar energia als països veïns.

stats