Corredor mediterrani

Ferrmed denuncia que "milers de milions d'euros" per al Corredor Mediterrani s'han destinat realment a connectar Madrid

El lobi de la infraestructura ferroviària demana 18.000 milions d'euros d'inversions per evitar que "peti per tot arreu"

El president de Ferrmed, Joan Amorós, en la roda de premsa d'aquest dijous a Brussel·les.
13/11/2025
2 min

Brussel·lesNou crit de protesta del principal lobi del Corredor Mediterrani a Brussel·les. El president de Ferrmed, Joan Amorós, ha denunciat en declaracions als mitjans des de la capital comunitària la històrica manca d'inversions que pateix la infraestructura ferroviària, i ha assegurat que, a més, "els grans milers de milions d'euros d'inversions que diuen haver invertit" en el Corredor Mediterrani han servit realment per connectar diversos punts de la península Ibèrica amb la capital espanyola. "Quan diuen que han fet tantes inversions per al Corredor Mediterrani, jo responc: «Sí, sí, moltes inversions, però si ho mirem bé han sigut per anar a Madrid»", ha afegit Amorós.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El president del lobi ferroviari ha posat diversos exemples. "Quan el tren d'alta velocitat arriba al Camp de Tarragona, tira cap a València? No, cap a Madrid", ha dit. També ha criticat que les inversions per connectar millor Alacant o, entre d'altres, Múrcia han sigut en benefici de la capital espanyola. "Tota la connexió que han fet, que són 200 i escaig quilòmetres, va d'Antequera fins a Granada", ha constatat.

En aquest sentit, Amorós ha remarcat que les inversions que realment s'estan fent en el Corredor Mediterrani, que hauria de connectar la frontera amb França fins a Algesires, són de "mínims". El president de Ferrmed ha criticat que les úniques obres que s'estan fent en la infraestructura són només per canviar l'ample de via en tots els trams sense tenir en compte els "trànsits futurs", cosa que li fa preveure que poc després que s'acabin les reformes la capacitat de les vies ja serà inferior a la necessària. "Potser durant tres o quatre anys aguantarem, però després ja no", ha dit Amorós.

El lobi ferroviari ha tornat a demanar el desdoblament de les línies ferroviàries del Corredor Mediterrani i el president de l'organització ha assegurat que calen uns 18.000 milions d'euros d'inversions per completar-lo. "Si no posen aquests diners, i no dic que els posin tots de cop, sinó els pròxims anys, això petarà per tot arreu", ha dit el president de Ferrmed.

Un projecte pilot

Ferrmed, juntament amb altres organitzacions ferroviàries d'arreu de la Unió Europea, també ha reivindicat la implementació del sistema +FIRRST (Sistema de Transport Ferroviari Integrat, Flexible i Ràpid, en les seves sigles en anglès). Es tracta d'un nou sistema integrat de transport combinat que estaria "totalment alineat amb la carretera" i que seria capaç de satisfer "en temps real la demanda diària en totes les ubicacions".

L'objectiu és dur a terme una prova pilot del sistema +FIRRST en dues infraestructures ferroviàries que tindrien participació catalana. Una línia connectaria Rotterdam i la capital catalana passant per ciutats com Anvers, Brussel·les o París. I l'altre uniria Barcelona i Duisburg passant per nuclis com Marsella, Lió, Luxemburg o Colònia.

stats