Finances personals

Les furgonetes càmper surten a compte? Depèn de quants viatges facis

Aquests vehicles adaptats per ser habitables cada vegada guanyen més adeptes

3 min
Una furgoneta camper exposada, en una imatge d'arxiu.

BarcelonaDes de fa uns anys, les furgonetes càmper estan cada vegada més de moda. Aquests vehicles són una alternativa més econòmica a les autocaravanes tradicionals, amb avantatges quant a mobilitat però amb l'inconvenient de ser més petites i, sovint, tenir menys accessoris i serveis. Però ¿val la pena invertir diners en una càmper? La resposta, com és habitual, depèn de l'ús que se'n faci.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Per començar, cal tenir clar que una càmper, en general, no és barata, sobretot si està fabricada amb la finalitat d'adaptar-se per ser un petit habitatge. De fet, el preu és el punt més flac: al mercat de segona mà sovint passen dels 50.000 o 60.000 euros, amb un bon gruix de quilòmetres acumulat. Els rars casos en què els preus se situen per sota de 35.000 euros són perquè es tracta de vehicles amb uns 150.000 quilòmetres. A més, aquestes furgonetes en molts casos són adaptades directament pels propietaris, és a dir, no eren càmpers en el moment de fabricar-se.

Si es busquen càmpers noves, el preu encara és més alt, entre 60.000 i 80.000 euros per a la gran majoria de vehicles, molt per damunt d'un cotxe. Ara bé, en relació amb les autocaravanes de sempre és un preu molt més baix.

Les furgonetes càmper es diferencien de les autocaravanes en diversos aspectes. Les càmpers acostumen a ser models normals de furgoneta que s'adapten per incloure una part d'habitatge –llit, menjador, cuina– a l'interior, mentre que les autocaravanes són models que ja directament estan dissenyats per a aquesta funció. De fet, la camperització de vehicles per part d'usuaris, que els adaptaven per poder-hi dormir, és l'origen d'aquest tipus de furgonetes, cosa que ha portat els fabricants a fer sortir al mercat models propis de càmper.

A més, les autocaravanes són més grans: molts models poden tenir fins a set places de dormir, mentre que les càmpers acostumen a ser de dues o tres places, tot i que algunes poden arribar a cinc. Un altre element important és que les autocaravanes tenen cuina i lavabo, mentre que les càmpers no tenen lavabo i, només en algun cas, tenen cuina, cosa que representa una limitació si es volen passar molts dies fora de casa. A més, el fet que la mida sigui més gran fa que per conduir una autocaravana calgui el carnet de conduir C, que permet conduir vehicles de més de 3.500 quilos, mentre que les càmpers es poden conduir amb el carnet B habitual.

Un dels avantatges de les càmpers i de les caravanes és que permeten una gran llibertat de moviment. No obstant, a la majoria dels països d'Europa no es permet acampar lliurement, sinó que s'ha de fer en zones habilitades especialment o en càmpings. A Espanya, per exemple, la llei de costes impedeix acampar una furgoneta en zones de platja –les multes per acampar-hi menys de 24 hores varien entre els 50 i els 150 euros–, i tampoc no es pot en espais naturals protegits, on la llei d'avaluació ambiental imposa multes que poden arribar als 5.000 euros.

Cal tenir present, també, que acampar i aparcar no és el mateix. Un vehicle està únicament aparcat quan es troba aturat en un lloc. Quan es despleguen tendals i es col·loquen taules, cadires i altres peces del mobiliari, es considera que està acampat.

Què és millor, una càmper o pagar hotel?

Tenir una càmper és útil per viatjar i estalviar-se pagar hotels o habitatges de lloguer, més encara si es té en compte que l'allotjament és una part substancial del cost d'unes vacances. Però el cost de la furgoneta continua sent important i calen molts viatges per amortitzar-lo. Per exemple, una càmper Joa J60 nova val uns 60.000 euros –un dels models més econòmics–, la qual cosa equival, si fa no fa, a més de 590 nits d'hotel de dues estrelles en una habitació per a una parella i un nen petit a Bilbao al mes de juliol. Si es compara, per exemple, amb una habitació igual, però en un hotel de quatre estrelles a Bergen, a la costa dels fiords de Noruega, en la mateixa època, equival a més de 200 nits.

Si es miren models de segona mà, les diferències es redueixen. En una recerca a internet feta per aquest diari, un model de furgoneta Mercedes Vito de segona mà camperitzat per l'antic propietari costava uns 25.000 euros. Això és aproximadament el que costen unes 110 nits d'hotel de tres estrelles a Amsterdam a mitjans de juliol, també per a una parella amb un nen, o a 260 nits en un de dues estrelles a Friburg, a la Selva Negra alemanya.

Ara bé, tot i que la raó principal per adquirir una càmper per viatjar, pot ser alhora el vehicle habitual d'una família. En aquests casos, doncs, una família s'estalviaria el cost de tenir un altre cotxe, cosa que rebaixa de manera molt destacada el temps que es triga a amortitzar. L'ús que se'n faci, doncs, és el que marcarà que sigui, o no, una bona inversió.

stats