Finances personals

Per què continues rebent trucades comercials si ho prohibeix la llei i què pots fer-hi

Les empreses busquen buits legals, com ara utilitzar més intermediaris, per mantenir el telemàrqueting

3 min
L’empleada acomiadada treballava al call center Atento.

Barcelona"Bona tarda, truco per fer-li una oferta per canviar la seva operadora de telefonia. Amb aquesta nova promoció...". La frase queda interrompuda per l'interlocutor que, estranyat, li demana al treballador del call center per què truca d'una companyia amb la qual mai ha signat cap contracte ni a la qual ha autoritzat que faci servir les seves dades. "Miri, és que realment truco d'una altra empresa... Vostè forma part d'un fitxer autoritzat de contactes generat de manera automàtica..." Abans que l'agent de telemàrqueting arribi a la tercera excusa per justificar la seva trucada, és el mateix empleat qui penja i deixa la persona que hi ha a l'altra banda del telèfon amb la paraula a la boca.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tot i que a finals de juny els darrers canvis incorporats a la llei general de telecomunicacions van prohibir les trucades comercials quan el client no ha donat el seu consentiment, la realitat és una altra: continua sent habitual que ens arribi al mòbil la trucada d'un número desconegut amb una presumpta promoció que no podem deixar escapar. Quan es van comunicar aquestes modificacions a la normativa, però, ja quedava clar que hi hauria escletxes que el telemàrqueting intentaria aprofitar.

L'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) va afegir una excepció segons la qual també seria lícit continuar fent aquestes trucades quan es demostrés un "interès legítim", una construcció força ambigua que deixa marge a les empreses per continuar justificant aquestes estratègies de vendes. Diversos usuaris expliquen a l'ARA que han contactat amb ells agents comercials amb el pretext que es tracta de comparadors de serveis i no de les mateixes companyies que els proveeixen.

"Estem veient que és complicat", admet la delegada de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) a Catalunya, Esther Lorente. L'entitat continua rebent queixes de persones que reben trucades d'empreses a qui no han donat el seu consentiment. A més, com en el cas que es relatava a l'inici de la notícia, han detectat que molt sovint és difícil saber quina companyia està realment al darrere d'aquestes comunicacions. "A vegades directament s'atura la trucada quan despenges i no se sent res. No podem denunciar perquè no sabem qui està trucant", lamenta Lorente. L'organització exigeix que es monitoritzi el compliment de la legislació a través d'auditories i anima els particulars a denunciar ells mateixos aquests casos a través de la web de l'AEPD. "Sovint ens n'oblidem i no ho fem perquè és una trucada d'un minut, però si pots identificar l'empresa es pot evitar aquest spam", indica.

Des de l'OCU valoren positivament la prohibició –amb excepcions– de les trucades comercials, però critiquen que de vegades el consentiment exprés que permet a les empreses continuar fent trucades comercials està amagat en la lletra petita de llargs documents de termes i condicions que l'usuari mitjà d'internet no sempre llegeix atentament. "Si està ocult, no hauria de servir", raona Lorente. En aquest sentit, considera que les multes del regulador de protecció de dades haurien de ser més elevades i actuar com a efecte dissuasiu perquè es compleixi la llei. Cal recordar que la normativa no prohibeix les trucades automàtiques en les quals no intervé cap ésser humà i que cada cop més fan servir la intel·ligència artificial.

Què pots fer per aturar l'spam?

"Ens hem trobat fins i tot amb comparadors de serveis que truquen dient que són de l'OCU per recomanar-te un producte o un altre. Feta la llei, feta la trampa. A la pràctica segueix passant", indica la delegada a Catalunya de l'organisme. A banda de denunciar a l'autoritat pertinent aquestes trucades no desitjades, Lorente recorda que els consumidors també poden apuntar-se a la llista Robinson, un servei gratuït, però no immediat (han de passar tres mesos fins que el registre comenci a tenir efecte) per deixar de rebre aquest tipus de comunicacions. Aquest registre serveix igualment per esquivar el contingut brossa rebut a través del correu electrònic o els missatges de text.

stats