Finances personals

El GLP, l'opció més barata per viatjar en cotxe, però no la més neta

L'alt preu de l'electricitat als punts de càrrega externa encareix l'ús dels vehicles elèctrics

3 min
Un cotxe elèctric en un punt de recàrrega de la Diagonal, a Barcelona.

BarcelonaEls conductors que s'han de canviar de cotxe han vist com se'ls multiplicaven les opcions en els últims anys amb la irrupció de nous tipus de motor, com els elèctrics, els híbrids o els de gas liquat de petroli (GLP). A causa de l'encariment de l'energia, però, el cost de viatjar amb cotxe s'ha disparat, tant per la pujada del preu dels combustibles derivats del petroli com de l'electricitat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons un estudi del portal especialitzat Coches.net, actualment el GLP és l'opció més econòmica, seguida pels vehicles híbrids endollables. A l'altre extrem, el cotxe elèctric és la més cara. L'estudi consisteix a realitzar un trajecte d'uns 1.500 quilòmetres amb sis cotxes de mides i característiques similars, però amb motors diferents: gasolina, dièsel, híbrid, híbrid endollable, elèctric i GLP. L'informe, fet amb cotxes SUV compactes, no té en compte els motors de gas natural comprimit (GNC), un combustible que els fabricants estan "retirant" del mercat, segons Joan Dalmau, un dels autors de l'estudi. "Ja no és una opció viable", explica.

Concretament, el consum mitjà d'un cotxe amb GLP és de 5,38 euros per cada cent quilòmetres, mentre que un d'elèctric puja fins als 8,42 euros, lleugerament per damunt d'un vehicle de gasolina, amb 8,38 euros. Un híbrid endollable consumeix 6,74 euros per cent quilòmetres, una mica menys que un vehicle amb motor de gasoil, que en gasta 6,93. Finalment, un híbrid normal té un cost de 7,41 euros. La diferència a favor del GLP és, doncs, destacable.

Segons Dalmau, el GLP és una tecnologia relativament barata: adaptar un cotxe de benzina per admetre també GLP té un cost d'entre 1.000 i 1.200 euros, ràpidament amortitzables. El fet que sigui, ara mateix, l'opció més econòmica es deu al fet que el GLP és molt més barat que la resta. No obstant això, pel que fa a emissions, com que el consum per quilòmetre en litres de GLP és superior al consum en litres de gasolina o gasoil, resulta ser més o menys igual de contaminant que els dos carburants convencionals.

El fet que el segon cotxe més barat quant a consum sigui l'híbrid endollable es deu al fet que aquests models acostumen a tenir "una bateria més gran" que es pot "recarregar més eficaçment" que altres models electrificats, diu Dalmau. Aquesta bateria permet que, en moments de poc consum, com per exemple en baixades, el cotxe activi el motor elèctric, la qual cosa redueix considerablement el consum de carburant. Per contra, els híbrids normals per a trajectes llargs rendeixen pràcticament com si fos un cotxe de gasolina, per això gasten més.

Cost de recàrrega molt alt

Pot sobtar el fet que el vehicle elèctric, segurament el que molta gent considera que té més futur al mercat, sigui el més car en consum. La primera raó és que el preu de la factura de la llum s'ha disparat des del febrer passat, amb la invasió russa d'Ucraïna, cosa que ha repercutit en el que costa recarregar un cotxe, tant a casa com als carregadors públics. De fet, aquest encariment s'ha notat si es compara el cost per 100 quilòmetres amb l'any 2022.

Ara bé, en el cas de l'estudi, les recàrregues s'han efectuat justament en aquests carregadors, on el cost per quilowatt hora (KWh) de l'electricitat té preus molt més alts que en un habitatge. Aquests carregadors, però, són més ràpids que no pas els que es poden comprar en supermercats per utilitzar a casa i tenen una potència molt més alta. Per exemple, un carregador a casa de 22 quilowatts recarrega un vehicle en unes dues hores, mentre que amb un de màxima potència es redueix aquest temps fins a 15 minuts en el cas de carregadors de 350 KW, un temps molt més raonable en el cas de trajectes llargs en viatges de diverses hores.

stats