Energia
Economia 13/10/2022

Benzineres tancades i quatre hores de cua: França, a un pas del col·lapse per la falta de carburants

La vaga dels treballadors de les refineries del país ha deixat sense gasolina un terç de les estacions de servei

3 min
Una benzinera tancada per manca de combustible avui a Niça.

ParísDesprés de gairebé dues setmanes de vaga dels treballadors de la majoria de refineries de França, trobar una gasolinera oberta a París és complicat. La majoria s’han quedat sense carburant i a les que encara estan obertes només hi queda un sol tipus de carburant. Les cues són interminables. “He vingut a les 9 del matí i he fet quatre hores de cua”, assegura el conductor d’una moto de Deliveroo que ha aconseguit omplir el dipòsit en una de les poques estacions de servei de la capital francesa que continua oberta, al Boulevard de la Chapelle. 

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

És la una del migdia i la cua de vehicles, que ocupa tot un carril del bulevard, provoca problemes de trànsit. Les motocicletes envaeixen tota la vorera i no deixen espai als vianants. A la mateixa cua, un jove va amb moto a la feina també es queixa de la situació: “Estem parlant d'haver d'esperar 3 o 4 hores cada vegada que vols posar gasolina. És horrible”, lamenta. Un terç dels cotxes que esperen per omplir el dipòsit són taxistes, un dels col·lectius més afectats. “Hem demanat que els taxis tinguem prioritat a les gasolineres, però no ens han fet cas”, explica un taxista que espera, resignat, el seu torn. 

Segons les xifres oficials, una de cada tres gasolineres de França estan tancades perquè no tenen carburant o els falta algun tipus de gasolina. A París i al nord, sobretot a la regió d’Alts de França, la xifra és molt superior. El govern parla de “col·lapse” imminent si no es reobren les refineries perquè els carburants puguin arribar a les gasolineres i fins i tot el president, Emmanuel Macron, ha demanat públicament als treballadors que deixin la vaga: “El bloqueig no és la manera de negociar”, va advertir dilluns. La crida, però, no ha tingut èxit. 

Ambulàncies i autocars aparcats

De les set refineries que hi ha a la França metropolitana, sis estan bloquejades. La falta de carburant ja ha provocat problemes que han alterat la normalitat de molts ciutadans en algunes regions: hi ha autocars que porten nens a l’escola que han deixat de fer rutes, ambulàncies de transport no urgent que han quedat aparcades i autoescoles que han suspès les classes pràctiques. També s’han prohibit algunes competicions de motos i hi ha partits de futbol de diferents categories que han quedat ajornats. I hi ha transportistes, repartidors i taxis que han deixat de fer rutes llargues o fins i tot han deixat de treballar. La llista de sectors afectats també és interminable. 

Els treballadors fan vaga per reclamar un augment salarial del 10% per compensar la pujada de la inflació, tot i que els preus a França han pujat molt per sota d’aquesta xifra, poc més del 5%. Els sindicats argumenten que les energètiques han de compartir amb els treballadors els beneficis que els està suposant l’augment de preus dels carburants. En el primer semestre d’aquest any, TotalEnergies ha tingut un benefici net de 10.600 milions de dòlars. La direcció de l’empresa –la principal companyia a França i la que té més refineries– s’ha assegut per primera vegada a negociar amb la CGT. La reunió, però, ha acabat sense grans avenços. L’empresa proposava als treballadors que continuïn la vaga però que s’avinguin a permetre que es reprengui la sortida dels carburants mentre negocien. En canvi, els sindicats volen que hi hagi un acord abans de desbloquejar les refineries.

Requisa a treballadors

El govern francès pressiona perquè hi hagi un acord imminent i ha posat sobre la taula una mesura excepcional: està disposat a obligar una part dels treballadors, els que siguin “indispensables per al funcionament” de les refineries, a tornar a la feina per permetre que surtin els camions plens de carburants. "El govern fa una crida a la responsabilitat per negociar. Un desacord salarial no justifica el bloqueig del país", advertia dimarts la primera ministra, Élisabeth Borne.

De fet, aquest dimecres ja ha llançat la primera "requisa" de treballadors per a la refineria d’Esso-ExxonMobil a Port-Jérôme, a Normandia, i assegura que està disposat a fer-ho amb altres refineries si el bloqueig continua. "L’impacte d’aquest conflicte social s’ha convertit en insuportable per a massa ciutadans francesos", advertia aquest dimecres Olivier Véran, el portaveu governamental. Véran ha promès que la situació millorarà en les pròximes hores, però ha admès que no es podrà tornar a la normalitat fins d’aquí a uns quants dies.

stats