Economia 23/06/2017

Girona proposa convertir-se en la quarta pista del Prat

Segons un estudi encarregat a la Universitat de Cranfield (Regne Unit), l’aeroport del Prat quedarà col·lapsat d’aquí a pocs anys i només podrà ampliar les seves instal·lacions si guanya terreny al mar

Maria Garcia
3 min
Imatge general de la plataforma de l’aeroport de Girona.

Nou moviment de l’Ajuntament de Girona per impulsar l’aeroport de Vilobí d’Onyar, que en els últims anys ha entrat en clar declivi. Segons un estudi encarregat a la Universitat de Cranfield (Regne Unit), l’aeroport del Prat quedarà col·lapsat d’aquí a pocs anys i només podrà ampliar les seves instal·lacions si guanya terreny al mar. Aquesta opció (defensada fa anys per la Cambra de Comerç de Barcelona) tindria uns altíssims costos econòmics i ambientals, segons l’estudi presentat ahir. Per això, l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va proposar ahir que les instal·lacions de Vilobí d’Onyar facin de complement de les del Prat i es converteixin en una mena de quarta pista de l’aeroport barceloní.

Però el projecte que defensa l’Ajuntament de Girona només es podria fer realitat si es construeix un baixador a l’aeroport que connecti amb l’AVE, fet que reduiria la distància entre els aeroports de Girona i Barcelona a menys d’una hora. Segons els càlculs de l’estudi, la connexió amb l’alta velocitat doblaria l’àrea d’influència de la terminal gironina i faria que 5 milions de persones aterressin a Vilobí d’Onyar en comptes de fer-ho al Prat.

L’aeroport de Girona encara té camp per córrer perquè “només s’utilitza un 20% de la seva capacitat i pot absorbir nous passatgers”, segons va assegurar l’alcaldessa, que també va deixar clar que sense baixador de l’AVE no seria possible unir les dues terminals, “perquè els experts recomanen que la distància màxima sigui de 60 minuts”. “Si és més gran -va reblar-, els viatgers no es plantegen agafar un avió des d’un aeroport secundari”.

Alhora, el document també defensa que cal reduir les taxes de l’aeroport gironí perquè siguin més baixes que les del Prat, i insta a promocionar l’aeroport de Vilobí a Barcelona per “obrir el marc mental”. “Aquest no és un tema de Girona, sinó que és un projecte de país i s’ha de traslladar a la Generalitat”, va afirmar Madrenas.

De fet, la Generalitat sembla que comparteix aquest punt de vista. El conseller de Territori, Josep Rull, va afirmar a l’abril que “Girona ha de ser la quarta pista de l’aeroport de Barcelona, i Reus, la cinquena”. Ahir, el secretari d’Infraestructures del Govern, Ricard Font, que va defensar la “complementarietat” entre les instal·lacions de Girona i Barcelona, va recordar que el govern central ja ha donat el vistiplau per construir el baixador de l’AVE i que esperen tenir fet el projecte abans d’acabar l’any.

Més infraestructures

L’alcaldessa de Girona també va defensar la necessitat de construir dos baixadors del tren convencional a l’Avellaneda i a Pont Major, un projecte que formava part del pla director de mobilitat del 2010 i que la crisi va deixar en un calaix. “Estem parlant d’una obra sostenible, no faraònica, que afavorirà la mobilitat i permetrà relligar el nord i el sud de la ciutat”, va apuntar Marta Madrenas.

Ricard Font creu que el projecte “té tot el sentit i respon al criteri d’aprofitar les infraestructures existents i impulsar-les”. Per aquest motiu, es va comprometre a encarregar l’estudi de viabilitat al setembre. “Al final hem descobert que si aprofitem bé allò que tenim aconseguirem un gran retorn econòmic amb uns costos petits”, va concloure.

Per últim, Madrenas també va anunciar que demanaran que l’estació de mercaderies, “que no es fa servir per a res”, sigui “retornada” a la ciutat perquè segueixi creixent.

stats