Indústria
Economia  /  Indústria 21/11/2022

Un consorci de bancs avalarà el 'hub' per a la reindustrialització de Nissan

Entitats com Andbank, Banc Sabadell i CaixaBank avalaran el projecte perquè pugui rebre els diners del PERTE del vehicle elèctric

2 min
La fàbrica de Nissan a la Zona Franca.

MADRIDEl tortuós camí del PERTE del vehicle elèctric i, en particular, de la reindustrialització de l'antiga fàbrica Nissan comença a veure la llum. Després del nerviosisme instal·lat aquests últims dies, el hub d'electromobilitat (D-Hub) impulsat per les catalanes QEV Technologies i BTech ha trobat avalador privat. En concret, més d'un avalador, ja que es tractarà d'un consorci d'entitats bancàries amb el contraaval de l'Institut Català de Finances (ICF) al darrere, segons han confirmat diferents fonts pròximes a la negociació consultades per l'ARA.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Entre aquestes entitats bancàries hi ha CaixaBank, tal com ha avançat La Vanguardia i han confirmat fonts coneixedores de la negociació a l'ARA, però també Andbank, que de fet ha sigut la primera entitat a dir que sí. A més, està previst que s'hi sumin altres bancs espanyols i catalans com el Santander i el Sabadell. De fet, segons ha pogut saber l'ARA, l'entitat catalana ja es va mostrar oberta a participar-hi divendres passat.

En tot cas, fonts de l'empresa expliquen a l'ARA que encara s'estan tancant els serrells de l'aval i eviten concretar el pes que tindria cada entitat sobre el total de diners que cal avalar o si n'hi haurà més. De fet, el hub té marge per presentar la garantia financera fins al 28 de novembre. És a dir, dilluns que ve. "Tot avança bé", apunten fonts del ministeri d'Indústria a l'ARA. També a la conselleria d'Economia de la Generalitat es respira optimisme en comparació amb dies enrere.

Com detallava l'ARA aquest dilluns, des del ministeri d'Indústria no veien amb bons ulls un aval directe de l'ICF, ja que es tractava d'un aval públic i la normativa del PERTE del cotxe elèctric no ho permet. Ara bé, veien amb bons ulls l'opció del contraaval. Els projectes que han sortit beneficiats d'aquesta primera convocatòria del PERTE del cotxe elèctric (880 milions d'euros) han de presentar un aval per al 90% de les ajudes assignades.

Fonts del hub explicaven a l'ARA que un 40% de la quantitat de diners a avalar ja estava coberta, de manera que quedava poc més de la meitat. L'aval per al D-Hub ha de servir per cobrir els 108 milions d'euros que se li han assignat. D'aquest total, el 95,4% corresponen a subvencions (103 milions), mentre que 4,9 milions són préstecs al 0% d'interès. Fa dies que empresa i entitats privades, així com l'ICF, negocien per trobar una solució. Ara sembla que està a tocar, si bé des de l'empresa insisteixen en demanar prudència, sobretot pel que fa als noms i les quantitats avalades.

La dificultat d'aquest projecte a l'hora de trobar avals va disparar les alarmes dins el govern espanyol, però també a la Generalitat. Els escassos actius de les dues empreses i el seu poc pes a Espanya no han ajudat a atraure entitats privades. A més, la companyia factura tot just 15 milions d'euros.

stats