Transports

Ouigo amplia la seva oferta des de Barcelona amb la connexió a Sevilla

L'operador francès segueix el camí de Renfe i Iryo per reforçar les connexions amb el sud d'Espanya

Un dels trens de Ouigo que opera la línia Barcelona-Madrid
2 min

BarcelonaL'alta velocitat continua sumant més rutes. Ouigo va ser l'operador que va inaugurar la liberalització a Espanya, amb l'estrena de la ruta entre Barcelona i Madrid a mitjan 2021. Quatre anys més tard, les xifres parlen per si mateixes, amb una caiguda dels preus dels bitllets i una multiplicació dels usuaris que omplen les estacions de gom a gom sense precedents. Amb el corredor entre les dues capitals començant a donar símptomes de desgast, l'empresa francesa, filial del grup SNCF, llançarà una nova connexió que permetrà arribar fins a Sevilla sense canviar de tren.

Ouigo oferirà una freqüència diària entre Barcelona i Sevilla a partir del 14 de desembre, fent parada a Saragossa, Madrid i Còrdova. Des de Barcelona, el tren sortirà a dos quarts de vuit del matí i arribarà cap a les dues de la tarda, amb un trajecte que s'allargarà una mica més de les sis hores. Des de Sevilla, la sortida serà a les cinc de la tarda.

Amb la programació de 360.000 places anuals, aquesta nova ruta permetrà a l'operador francès sumar una connexió més entre Barcelona i Madrid –sis diàries–, així com entre Madrid i Sevilla –cinc diàries–. "Va ser a Barcelona on vam obrir el procés de liberalització i democratització de l'alta velocitat. Ara, amb aquesta nova connexió, confiem en repetir l'èxit", ha defensat la directora general d'Ouigo, Hélène Valenzuela.

La filial de la SNCF complementarà les quatre circulacions diàries que ofereix Renfe en el corredor entre Barcelona i Sevilla. En aquest cas, dues d'elles no passen per Atocha. La ruta també l'ofereix la italiana Iryo, amb dues circulacions diàries, fent parada a Madrid. En només un any, la connexió entre Andalusia i Catalunya ha multiplicat per sis els usuaris, tenint en compte l'aposta que han fet tots els operadors per obrir rutes que connectin cap a ciutats del sud com Sevilla, Màlaga i Còrdova. A Ouigo li faltarà arribar a Màlaga des de la capital catalana, un trajecte que ara per ara només ofereix de manera directa Renfe.

Més a prop dels beneficis

Des de la seva arribada a Espanya, Ouigo ha sumat 20 milions de passatgers en les 15 rutes que opera. La meitat ha tingut origen o destinació Catalunya. El desembarcament a l'Estat de la companyia ha suposat una inversió de 700 milions d'euros, dels quals 550 milions d'euros s'han destinat als 16 trens amb els quals opera i que han vingut després d'anys de rodatge a França.

Amb la posada en marxa a principis d'any de les rutes cap a Andalusia, que ha suposat una inversió de 40 milions d'euros, l'operador aconseguirà enguany registrar un ebitda (benefici abans d’impostos, depreciacions i interessos) positiu, tot i que encara no posa data per a quan podrà deixar de registrar pèrdues. Amb uns ingressos de 164 milions d'euros, l'any passat va perdre 40,5 milions d'euros.

Uns números vermells que tots els operadors tindran més fàcil deixar enrere amb l'encariment que es comença a registrar en els preus dels bitllets, accelerant, després de l'eliminació dels trens AVLO entre Barcelona i Madrid, el principal corredor d'Espanya. Segons dades de la plataforma de compra de bitllets Trainline, tots els operadors han disparat els preus un 40% en només un mes.

stats