MOBILE WORLD CONGRESS

Els instituts potenciaran l’ús del mòbil a l’aula

Ensenyament i el sector educatiu defensen els ‘smartphones’ com a eina pedagògica

Després d’anys de debat sobre la utilització o la prohibició del mòbil a l’aula, finalment la comunitat educativa ha arribat a un consens. La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, va confirmar ahir que el seu departament potenciarà l’ús dels smartphones com a “instrument pedagògic” bàsicament als instituts. La consellera va fer l’anunci l’endemà que el Consell Escolar de Catalunya aprovés en un ple l’informe Les tecnologies mòbils als centres educatius, en què rebutja “prohibir” l’entrada d’aquests dispositius a classe. És el primer cop que aquest òrgan de consulta que agrupa tots els representants de l’àmbit educatiu no universitari (alumnes, docents, pares i centres, entre altres) fa un pronunciament clar sobre la utilització del mòbil.

Tant la consellera com el president del Consell Escolar de Catalunya, Ferran Ruiz, van aprofitar l’últim dia del Mobile World Congress per escenificar aquest consens durant la presentació de l’informe en l’acte de balanç del programa mSchools. Rigau va especificar que des del departament es donaran les “pautes educatives” que afavoreixin el treball de l’alumne amb el mòbil, la potencialitat del dispositiu i deixar d’utilitzar-lo “quan no toca”. “Els centres podran introduir les estratègies pedagògiques que permetin l’ús sensat del mòbil perquè, si no és per al treball educatiu, el seu lloc és a la motxilla”, va deixar clar. La mateixa sintonia va mostrar el president del Consell Escolar de Catalunya, que va defensar que els dispositius es poden utilitzar com a “eines” per consultar informació, per contrastar hipòtesis o per buscar aplicacions útils a les matèries que s’estan impartint a classe. Ruiz va insistir que “no té sentit” prohibir-los als centres educatius si es té en compte que formen part de la vida quotidiana dels joves.

L’informe del Consell recull el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat i el potencial de la tecnologia mòbil en les activitats d’aprenentatge. Alhora advoca per “l’autonomia dels centres, l’exemplaritat del professorat, la col·laboració amb les famílies, el foment de la responsabilitat de l’alumnat i la implicació de les direccions” per a un ús responsable dels mòbils. El Consell alerta que perquè aquesta aposta funcioni cal “pensar i actuar amb visió de futur” a l’hora de regular-ne la utilització.

La majoria el prohibeixen

Actualment una part dels centres escolars -la majoria- prohibeixen tant l’ús del mòbil a l’aula com a la resta del recinte educatiu. És el cas dels centres de Malgrat de Mar, on l’Ajuntament va prohibir-lo, o gran part de les comarques gironines, on el Consell Escolar de Girona també va vetar-ne la utilització. En canvi, hi ha una part que han apostat per introduir-lo com una eina més d’aprenentatge. Per acabar amb aquest debat, el departament d’Ensenyament, tal com va avançar l’ARA, instarà les escoles i els instituts a regular-ne l’ús el curs vinent. Ensenyament donarà unes pautes generals als centres, que hauran d’elaborar la normativa i els càstigs en cas d’incompliment.

Aquests plans per regular els mòbilsa l’aula han aixecat certs recels de la comunitat educativa, amb especial preocupació per la falta de formació dels docents i l’ús del telèfon abans de 3r d’ESO. Per afrontar la falta de formació, Ensenyament exigirà competències digitals als docents no universitaris. El Govern va aprovar al novembre la creació del projecte interdepartamental de competència digital docent (PICDD), que treballa per definir quins coneixements d’aquest àmbit haurà de tenir el professorat i el procediment perquè els puguin adquirir o acreditar. La potenciació de l’ús del mòbil va en sintonia amb la política educativa sobre noves tecnologies impulsada pel departament els últims tres cursos. El 2012-2013, la Mobile World Capital (que integren les administracions i GSMA, l’organitzadora del congrés de mòbils) va impulsar el programa mSchools amb l’objectiu d’introduir els smartphones a les aules com a eina d’ensenyament. Entre les mesures que preveu el programa hi ha l’assignatura Mobilitzem la informàtica, que duen a terme uns 300 centres i que està basada en la creació d’aplis. Dins del mateix projecte, aquest curs s’ha impulsat el Mobile History Map (MHM,) en què els alumnes de primària, secundària i FP han de crear i geolocalitzar continguts relatius a punts d’interès pròxims al seu centre educatiu. La intenció d’Ensenyament és que la competència digital s’estengui a totes les matèries.

Més continguts de