La ITV, una gran varietat de situacions on Catalunya surt ben parada
BarcelonaLa inspecció tècnica de vehicles (ITV) depèn a Espanya de les comunitats autònomes i això ha fet que hi convisquin models ben diferenciats. Un estudi presentat per Facua - Consumidors en Acció posa de manifest que les diferències arriben també al camp tarifari, on es produeixen desequilibris enormes: les diferències entre comunitats arriben a ser del 113%.
Extremadura és la comunitat on passar la revisió obligatòria és més barat, ja que costa només 26,19 euros. A Castella i Lleó, per contra, costa 55,72 euros. La diferència, de gairebé 30 euros, il·lustra el pes que té cada concessionària en la tarifa que paguen els consumidors. En aquesta situació, Catalunya surt ben parada: té un preu mitjà de 39,90 euros, nou cèntims menys que la mitjana de tot l’Estat. Al País Valencià el preu mitjà frega els 46 euros, mentre que a les Illes Balears és de 39,30 euros.
Aquestes diferències són encara més acusades pel que fa a la ITV de motos i ciclomotors, en què les diferències arriben a ser del 202% entre els 12,26 euros de Múrcia i els 37,04 de Castella i Lleó. Catalunya queda també per sota de la mitjana, amb una tarifa mitjana de 17,10 euros quan la mitjana és de 20,74 euros. Les tarifes del 2014 han baixat en conjunt un 2,1% respecte a les de l’any 2013, una dada que segons Facua és “inapreciable” per al consumidor. A Catalunya els preus no han variat.
Facua va aprofitar la presentació d’aquestes dades per criticar el “gran marge de benefici per a les empreses concessionàries o entitats públiques que gestionen la ITV, que és inacceptable”. Segons va dir el portaveu de la federació, Rubén Sánchez, aquesta “variació desproporcionada” no està relacionada “amb més qualitat del servei sinó amb l’aplicació de marges de beneficis”. Aquesta associació de defensa dels drets del consumidor reclama que hi hagi més transparència a l’hora d’aclarir per què la tarifa puja o baixa.
Contra la liberalització
Facua va aprofitar per alertar de les “conseqüències negatives” que pot tenir la liberalització del servei que estudia el govern espanyol. Segons afirmen, cal que es mantingui el servei públic amb l’objectiu principal de garantir la seguretat viària i el canvi, denuncien, és “contrari a l’ordenament jurídic europeu” i no suposarà una rebaixa en els preus. L’única comunitat on les tarifes estan liberalitzades -Madrid- els preus estan per sobre de la mitjana, amb 44,30 euros, i aquest any han experimentat un increment mitjà respecte a l’any 2013 del 2,2%.