El BCE manté els tipus malgrat la inestabilitat de Trump
L'organisme bancari manté el preu del diner al 2% per cinquena vegada consecutiva
Brussel·lesL'estabilitat i predictibilitat envers la incertesa i els cops de volant. Tal com estava previst, el Banc Central Europeu (BCE) ha decidit aquest dijous mantenir els tipus d'interès per cinquena vegada consecutiva en el 2% malgrat les amenaces de Donald Trump de les últimes setmanes i la seva ofensiva contra Jerome Powell, el president de la Reserva Federal (la Fed, el banc central dels Estats Units).
L'organisme bancari de l'eurozona no té motius per modificar el preu del diner. La inflació ja es troba sota control i el creixement econòmic dels països de la moneda única és més positiu del que s'esperava en un principi. En concret, l'augment de preus va ser de l'1,7% aquest gener respecte al mateix període de l'any passat, segons les dades provisionals de l'institut d'estadística de la Comissió Europea, l'Eurostat. I, pel fa a l'augment del producte interior brut (PIB), les previsions econòmiques el mateix BCE apunten que serà de l'1,2% el 2026 i l'1,4% el 2027 i 2028.
El BCE es fixa especialment en la inflació subjacent, que és l'índex que calcula l'augment de preus excloent-ne els productes més volàtils, com l'energia i els aliments no processats. A hores d'ara, l'Eurostat calcula que el mes passat va ser del 2,2% respecte al gener del 2025, una dècima menys de la taxa que es va registrar el desembre passat. L'objectiu que s'imposa l'organisme bancari és que es trobi al voltant del 2%.
Cal recordar que l'increment del preu del diner és la principal eina de la qual disposa l'organisme amb seu a Frankfurt per aplacar la inflació, que es va disparar després de la pandèmia i amb l'inici de la guerra d'Ucraïna. Ara bé, és una arma de doble tall i també provoca una desacceleració econòmica. Per això l'entitat bancària sempre busca l'equilibri i, davant d'un augment de preus estable al voltant del 2% i d'una economia amb més bona salut del que s'esperava, ha optat per mantenir-lo en el 2%.
Estem treballant per ampliar aquesta informació