Macroeconomia

Els catalans guanyen molta més productivitat que els madrilenys, però tenen salaris inferiors

El PIB català va tornar a créixer més que el de Madrid el 2024

Panoràmica de la ciutat de Barcelona.
3 min

BarcelonaEl creixement de la productivitat dels treballadors catalans va ser molt superior al dels ocupats de la Comunitat de Madrid, i també molt més gran que la mitjana espanyola, segons les dades de comptabilitat regional del 2024 publicades aquest dimarts per l'Institut Nacional d'Estadística (INE). Així, segons aquest organisme, la productivitat dels catalans va millorar un 1,82%, mentre que la dels madrilenys només ho va fer un 0,04%. La mitjana espanyola es va situar en l'1,20%.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En canvi, els treballadors de Madrid van estar molt més ben pagats que els catalans. La remuneració mitjana a Madrid es va situar en 46.850 euros anuals, mentre que a Catalunya va ser de 43.411 euros. Tot i això, en els dos casos va ser molt superior a la mitjana de l'Estat, de 40.514 euros anuals. En el rànquing de treballadors més ben pagats, el primer lloc del podi és per a Madrid (46.850 euros), seguida del País Basc (45.321 euros), Catalunya (43.411 euros) i el quart lloc és per a Navarra (43.109 euros). En la banda contrària, el sou mitjà més baix és a Extremadura (33.695), per darrere de Múrcia (34.573 euros) i Andalusia (35.505 euros).

Un altre aspecte que recull l'INE és el creixement de la inversió, que segons les darreres dades de l'Idescat (Institut d'Estadística de Catalunya) s'ha convertit en el principal motor de l'economia catalana. Així, segons l'INE, la inversió a Catalunya el 2024 va créixer un 7,1%, un percentatge igual al de la comunitat que presideix Isabel Díaz Ayuso, i dos punts per sobre de la mitjana estatal (5,1%). De fet, on més va créixer la inversió l'any passat va ser a Ceuta i Melilla (9,7%), Cantàbria (8,8%) i Catalunya i Madrid (7,1%). De fet, només en una comunitat va caure la inversió, a la Rioja, amb un descens d'un 1,7%.

Catalunya millora el creixement

El 2024 va servir també perquè Catalunya tanqués una mica el gap en el creixement del PIB (indicador que mesura la mida d'una economia) amb relació a Madrid. Així, si el 2022 i el 2023 Madrid va créixer més que Catalunya (8,1% enfront del 6,4% i 3,4% enfront del 2,9%), el 2024 la situació es va revertir i Catalunya va créixer un 3,7% quan Madrid ho va fer un 3,6%.

Malgrat aquesta millora l'últim any, el PIB de Madrid, en termes absoluts, supera de llarg el català. En euros corrents, el PIB de Madrid el 2024 va pujar a 316.193 milions d'euros, mentre que el de Catalunya va ser de 302.304 milions. D'aquesta manera, Madrid es consolida com primera comunitat que més aporta al PIB espanyol (19,83%) i Catalunya ocupa el segon lloc (18,96), una situació que es va produir per primer cop l'any 2018, quan Madrid va fer el sorpasso a Catalunya, que sempre havia liderat l'aportació al PIB. I, de fet, en els últims anys la diferència s'ha eixamplat, ja que aleshores Madrid aportava un 19,2% de l'economia espanyola i Catalunya el 19%; és a dir, la diferència era només de dues dècimes, quan ara la diferència és de quasi un punt.

Una altra cosa és com la riquesa generada en cada comunitat pot repercutir en els seus ciutadans. Així, es pot mesurar el PIB per càpita, és a dir, la riquesa generada dividida pel nombre de ciutadans en cada comunitat. La Comunitat de Madrid va tornar a ser el 2024 la regió amb més PIB per càpita, amb 44.749 euros, seguida del País Basc (41.010) i Navarra (39.096), d'acord amb les dades de l'INE. Catalunya, amb 37.477 euros, ocupa el quart lloc de la taula. D'acord amb les xifres de l'INE, els PIB per habitant més baixos es van produir a Andalusia (24.542 euros), Extremadura (25.224) i les Canàries (25.861).

stats