L'arma de dissuasió de Von der Leyen per contraatacar els aranzels de Trump

Brussel·les amenaça Washington amb pagar amb la mateixa moneda i apujar els impostos d'importació de productes estatunidencs

Von der Leyen en el ple del Parlament Europeu d'aquest dimarts.
03/04/2025
2 min

Brussel·lesUrsula von der Leyen manté la mà allargada a Donald Trump fins a l'últim moment, però avisa que no li farà cap mena de recança de pagar amb la mateixa moneda i d'aplicar l'estratègia de l'ull per ull. "Europa té moltes cartes [per respondre] i tots els instruments estan sobre la taula", va advertir dimarts la presidenta de la Comissió Europea en un discurs a l'Eurocambra.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Concretament, tant la Comissió Europea com diversos governs europeus han recordat a la Casa Blanca que des del 2023 compten amb l'anomenat "instrument anticoacció". Es tracta d'una normativa que alguns mitjans internacionals l'han comparat amb una arma nuclear en el terreny del comerç internacional, perquè no s'ha creat amb la intenció d'aplicar-la, sinó de tenir-la a la recambra per dissuadir altres potències d'atacar la Unió Europea amb una pluja d'aranzels. De fet, la mateixa llei apunta que no és desitjable pitjar el botó vermell d'aquesta eina comercial, i que només s'hauria d'activar en un cas de coacció d'un país tercer i una vegada s'hagin esgotat totes les vies de diàleg.

Aquesta legislació pretén dotar la UE d'un marc legal per facilitar que, de manera urgent i per la via ràpida, pugui incrementar els impostos de duanes, restringir les importacions o les exportacions, excloure alguns països de participar en licitacions públiques o, entre d'altres, suspendre obligacions internacionals en matèria de propietat intel·lectual, cosa que afectaria especialment les grans tecnològiques.

El problema és, però, que la mateixa UE té dubtes legals sobre quin punt pot aplicar la legislació en el cas dels Estats Units. És un mecanisme que està pensat per respondre a una coacció d'un país tercer en contra concretament del bloc europeu o d'un dels estats membres, però no per respondre a una pujada general d'aranzels. Per tant, aquest instrument és més fàcilment aplicable en cas que Trump opti per castigar només o especialment el club comunitari i no incrementi les taxes de duanes als productes que importa d'arreu per igual.

A més, malgrat que es tracta d'un procediment d'urgència, l'avaluació sobre si realment la UE és víctima de coacció per part d'una potència estrangera pot allargar-se fins a quatre mesos i l'activació d'aquesta mesura ha de comptar amb el vistiplau d'una majoria qualificada dels estats membres del bloc. És a dir, malgrat que ho ha de proposar la Comissió Europea, que té les competències en Comerç, un 65% dels països de la UE hi han d'estar a favor i tenen veu i vot a l'hora de decidir com i fins a quin abast s'aplica, cosa que pot fer aflorar divisions entre socis.

D'aquesta manera, tot apunta a hores d'ara, que la Comissió Europea no respondria de manera immediata amb contramesures a l'administració Trump i que, abans, voldria estudiar bé l'impacte dels potencials aranzels estatunidencs. De fet, Brussel·les ja va ajornar l'entrada en vigor d'una primera resposta a la Casa Blanca que pretenia apujar les taxes de duanes d'alguns productes icònics dels Estats Units, com els texans Levi's, el whisky Bourbon o les motos Harley-Davidson, per donar més marge a Washington perquè faci marxa enrere i eviti l'inici d'una nova guerra comercial entre la UE i els EUA.

stats