Petroli i gas a la baixa i borses en remuntada per l'esperança del final proper de la guerra
El barril de Brent baixa fins als 85 dòlars i el preu del gas natural també cau amb força, més d'un 17%, fins als 46 euros
El preu del barril de petroli Brent –de referència a Europa– ha arrencat aquest dimarts amb una caiguda de més del 6%, fins a situar-se al voltant dels 92 dòlars, després de les declaracions de Donald Trump en les quals especulava amb el fet que la guerra a l'Iran es podria acabar aviat. Dilluns el cost del barril de cru es va arribar a disparar quasi un 29%, fins a situar-se a prop dels 120 dòlars –màxim que no es veia des del 2022, amb la invasió russa d'Ucraïna– i va tancar la jornada finalment amb un repunt del 6,76%.
Durant aquest dimarts el barril de Brent ha continuat caient fins al voltant dels 85 dòlars, amb un descens de prop del 15%. El preu del gas natural també ha obert la sessió d'aquest dimarts amb una forta caiguda superior al 16%, fins a situar-se en 46,16 euros el megawatt hora (MWh). Ha seguit aquesta tendència durant tota la jornada, i el preu del gas natural en el mercat TTF dels Països Baixos –de referència a Europa– ha caigut fins a un 17%, i s'ha situat en 46,40 euros el megawatt hora (MWh). Dilluns el cost del gas natural es va arribar a disparar un 30%, fins a situar-se en 69 euros.
L'Íbex-35 rebota fins als 17.445 punts
Els mercats han començat la jornada amb optimisme. L'Íbex-35 ha obert amb una pujada del 2,34% que ha trencat la tendència de les últimes jornades en vermell, i ha recuperat els 17.300 punts. De fet, ha tancat la sessió amb un avenç del 3,05% fins a tocar els 17.445 punts. El gir del preu del petroli i dels mercats ha afavorit valors molts castigats des de l'inici de la guerra a l'Iran. Uns exemples, les empreses com IAG –hòlding d'aerolínies–, que ha rebotat un 5,13%, o ArcelorMittal (7,41%) i Solaria (4,75%).
Els bancs han contribuït a aquest avenç de l'Íbex: Santander ha pujat un 5,73%, BBVA un 4,77 i Banc Sabadell un 4,10%. Per contra, aquest canvi de tendència ha activat la correcció de Repsol, que ha perdut un 1,05%.
La resta de borses europees han seguit la mateixa direcció: a Londres, l'indicador FTSE-100 ha escalat l'1,59%; a Frankfurt, el DAX, un 2,39%; a París, el CAC-40, un 1,79% i a Milà, l'FTSE MIB, un 2,67%.
Els parquets asiàtics, per la seva banda, també han recuperat els números verds. Al Japó, el Nikkei ha anotat un augment del 2,88%; a Hong Kong, el selectiu Hang Seng ha registrat una pujada d'un 2,17%, i el Kospi sud-coreà ha pujat un 5,35%.
Pel que fa al mercat de divises, la baixada del preu del petroli afecta, també, la cotització del dòlar. L'euro recupera el nivell d'1,16 dòlars. I l'or preciós, aprofita el descens del dòlar per superar novament els 5.200 dòlars l'unça.
Estem treballant per ampliar aquesta informació