Operació sortida fallida a Vueling

24.000 persones pateixen retards, i 1.400, cancel·lacions, en un dia nefast per a la líder del Prat

El caos de Vueling, la primera aerolínia de l’aeroport del Prat, no s’atura. A mesura que passen els dies, els problemes que venia patint la companyia s’agreugen i augmenta també el nombre de passatgers afectats pels retards i les cancel·lacions. Ahir el caos va coincidir amb l’inici de les vacances per a molta gent, i això va fer créixer exponencialment el malestar dels afectats que perden vacances. D’altres, però, perden dies de feina o visites al metge. La casuística és variada. Al marge dels inconvenients i de les múltiples històries personals que hi ha darrere d’una crisi com aquesta, els afectats, que ahir formaven llargues cues a l’aeroport del Prat, es queixaven de la falta d’informació i del tracte deficient que rebien de la companyia.

Èxode de directius a Vueling

De fet, si no fos per les cues que es formen davant dels taulells de venda de bitllets de Vueling, situats en un dels extrems del vestíbul de sortides de la Terminal 1, ningú diria que l’aerolínia està vivint un dels moments més delicats de la seva història. Ahir al migdia només estaven oberts la meitat dels taulells habilitats per atendre el públic, i només hi havia entre 3 i 6 persones per fer aquesta funció, depenent del moment. No hi havia més personal de l’aerolínia, ni ningú donava informació dels retards i les cancel·lacions. Per aquest motiu, a la cua (en alguns moments del matí l’espera va ser superior a les quatre hores) els rumors no paraven de circular entre els afectats. El més estès indicava que els treballadors de Vueling estaven fent una vaga encoberta en protesta per les condicions laborals, una situació que els representants dels treballadors negaven recentment a l’ARA. Laura Buil, que havia d’anar a passar el cap de setmana a Brussel·les però es va trobar amb el vol cancel·lat, lamentava: “Ens doneu més informació del que està passant els periodistes que no pas Vueling”.

Aquest mateix vol l’havia d’agafar Jordi Guillot, membre de l’executiva nacional d’Iniciativa per Catalunya. Guillot, que aquest dissabte té una reunió de feina a la capital belga, es va assabentar de l’anul·lació del vol quan ja havia superat els controls de seguretat. “Això és un desastre”, es queixava Guillot després de més de dues hores fent cua per buscar una alternativa.

Segons les dades recopilades per aquest diari a les 8 del vespre, ahir Vueling va cancel·lar sis vols amb sortida des del Prat (que s’afegien als set que havia suspès la nit anterior). A més, dels 194 vols que ahir havien de sortir de Vueling des de Barcelona, 103 van anar amb retard. Tenint en compte que l’ocupació mitjana dels avions de Vueling supera el 90%, això significa que més de 24.000 persones es van veure afectades per retards, i unes 1.400, per cancel·lacions.

Els retards, segons es podia comprovar a les pantalles de l’aeroport, arribaven a les tres hores en vols cap a Venècia o Zuric i entre mitja hora i dues hores en vols amb destinació les illes Balears. Aena no facilitava cap dada oficial argumentant que es tracta d’un problema puntual d’una de les 85 companyies que operen a l’aeroport barceloní. Tret dels inconvenients de Vueling la resta d’aerolínies volaven sense grans problemes.

Les disculpes de la companyia

Ahir, després de setmanes de crisi a l’aerolínia, un directiu va sortir per primer cop davant dels mitjans, tot i que es va limitar a demanar “disculpes”. “Ens agradaria reiterar el ferm compromís d’oferir un servei de qualitat”, va afegir.

Que la companyia estava desbordada ho demostra que els missatges SMS que envia als clients amb vols cancel·lats o endarrerits, o arribaven tard o en un idioma diferent del que parla el passatger. És el cas, per exemple, de Juan Chicón, un veí de Cadis que va arribar dijous de Màlaga per fer-se una operació al braç. Ahir havia de tornar a casa però no sabia si hi arribaria. “A les 5 del matí m’han enviat un missatge al mòbil en anglès en què em diuen que em cancel·len el vol”, deia. Feia més de dues hores que estava fent cua i encara no sabia quan podria tornar a casa.

Xavi Colomina, veí de Lleida, havia d’anar a la ciutat belga de Lieja, però no sabia si hi podria arribar. “Que te n’assabentis per les pantalles és fatal, no he rebut cap missatge i, a més, he de fer hores i hores de cua, això és un desastre”, es lamentava. Un cas encara més delicat era el de Bonia de Casis i la seva família, que es van perdre un casament a Marbella. Havien sortit d’Andorra a les 5 del matí i a les 5.40 van rebre un SMS “quan ja estàvem a l’autobús camí de l’aeroport” que anunciava la cancel·lació del vol a Màlaga. “Ja no vull volar, vull que em tornin els diners”, deia enfurismada. La queixa més repetida era per l’absència d’explicacions.

L’estiu passat va ser molt complicat per a Vueling, ja que és quan van començar els problemes seriosos de retards i cancel·lacions. De tota manera, si la cosa no millora, aquest estiu podria ser molt pitjor.

Més continguts de