CAS VOLKSWAGEN
Economia 27/10/2015

El Parlament Europeu exigeix que s’investiguin tots els fabricants de cotxes

L’Eurocambra reclama sancions per als incomplidors

Esther Herrera
3 min
L’escàndol pel frau en les emissions contaminants de Volkswagen estén l’ombra de la sospita sobre tota la indústria de l’automòbil, que Europa insta a investigar.

Brussel·lesL’escàndol de les emissions contaminants de Volkswagen, pel seu abast i conseqüències encara incalculables, ha activat l’alerta a Europa. L’Eurocambra va demanar ahir als estats membres que ampliïn les seves investigacions a altres fabricants d’automòbils per comprovar si també van incórrer en frau maquillant emissions, tal com sospita la Comissió Europea.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El Parlament Europeu, reunit ahir en sessió plenària a Estrasburg, va votar una resolució no vinculant en què lamenta que la companyia alemanya manipulés a través de softwares informàtics les emissions contaminats reals d’alguns dels seus cotxes. Si bé la resolució dóna suport als estats que han obert investigacions, tot i que només França, Itàlia, Alemanya, Espanya, el Regne Unit, la República Txeca i els Països Baixos n’han obert formalment, la cambra va demanar que una vegada s’hagi trobat els culpables se’ls sancioni i s’ampliï la investigació a altres marques.

L’Eurocambra va proposar la creació d’una autoritat europea que eviti que es produeixin futurs fraus com el de Volkswagen i que s’afegeixin controls en la cadena de producció, on s’escullin de manera aleatòria diverses marques de cotxes i se’ls sotmeti a revisió. Si es detecten incompliments en la normativa comunitària, se suspendria la seva comercialització. Actualment només són els estats els que poden investigar, ja que la Comissió Europea no té competències i només pot ajudar en la seva coordinació.

Endurir els tests d’emissions

La gran majoria dels eurodiputats també es van mostrar favorables a aplicar, “tan aviat com sigui possible”, la nova normativa sobre els controls de conduccions reals. El període de prova començarà a partir del gener del 2016 i entrarà en vigor de manera obligatòria a finals del 2018. No obstant, la Comissió Europea està rebent pressions d’estats com Alemanya i Espanya perquè el calendari s’allargui i no sigui obligatori fins més tard. El grup d’experts tècnics dels Vint-i-vuit es reuneixen avui i decidiran sobre el calendari final. “Estem a l’espera d’aquesta reunió. Seguim concentrats en les prioritats urgents que ha emprès la Comissió Europea sobre el cas [Volkswagen]”, han explicat fonts consultades pel diari ARA.

Tot i així, els parlamentaris consideren que els tests de conducció real, que han de complementar els ja existents en laboratori, no només han de tenir en compte l’òxid de nitrogen, en què els motors no poden sobrepassar els 80 mg/km, segons la normativa comunitària. Aquest és el component que formava part del frau de Volkswagen, que no només es considera nociu per al medi ambient sinó també per a la salut humana, però els diputats exigeixen que també s’afegeixi als controls el diòxid de carboni. La proposta de la Comissió Europea no preveu que s’apliquin tests de conducció real en els motors que desprenen CO; només se’ls aplicarà un doble examen de laboratori.

A diferència dels que emeten nitrogen, el diòxid de carboni en una baixa concentració no danya directament la salut humana, tot i que contribueix directament al canvi climàtic. No obstant, Brussel·les no regula el màxim de CO d’un vehicle (tot i que calcula que el 2021 n’emetran 95 g/km) i defensa que, tot i que s’apliquessin dispositius manipulats, en aquest cas l’impacte mediambiental i per a la salut seria sempre molt menor que el de nitrogen. En els motors dièsel trucats es van trobar fins a 40 substàncies nocives per als humans, cosa que contribueix a les 400.000 morts que es registren a Europa cada any a causa de la contaminació.

L’Eurocambra va lamentar que l’escàndol està erosionant “la credibilitat del sector automobilístic”, clau en el creixement, la innovació i l’ocupació a la UE i una de les raons per les quals s’està actuant amb precaució. En aquest sentit, van demanar que la violació de la legislació de Volkswagen no signifiqui l’acomiadament dels treballadors de la companyia i les seves filials tot i els grans costos que comportarà el cas.

L’adéu del ‘roaming’ a Europa serà el 2017

L’Eurocambra va votar ahir, després d’anys de retards, l’eliminació del roaming a dins de la Unió Europea. A partir de l’estiu del 2017 ja no caldrà desconnectar la itinerància de dades quan es viatgi en el territori comunitari per evitar sorpreses desagradables a la factura. A partir del 30 d’abril del 2017 els costos no podran ser superiors a 0,05 euros per trucada, 0,02 per missatge i 0,05 euros per mega. I a partir del juny del 2017 el roaming desapareixerà del tot. Només s’eliminarà en els viatgers esporàdics i no per als que vulguin utilitzar habitualment el número del seu país tot i viure en un altre estat membre.

stats