Infraestructures
Economia 21/12/2022

El Port de Barcelona aprova la rehabilitació del Portal de la Pau i licita els nous accessos ferroviaris

Adjudica a Copcisa i Acciona la plataforma, la terminal i l'adequació dels serveis

2 min
Render de com quedarà la restauració de la seu històrica del Port de Barcelona.

BarcelonaUna de les obres d'infraestructures més esperades (i que porta més retard) de Catalunya, els accessos ferroviaris al port de Barcelona, ha fet un pas important aquest mateix dimecres. El consell d'administració de l'Autoritat Portuària ha adjudicat per 25 milions d'euros, IVA exclòs, unes de les obres prèvies per a aquesta infraestructura. Els treballs s'han adjudicat a la unió temporal d'empreses (UTE) conformada per Copcisa i Acciona Construcciones i tenen un termini previst d'execució de 24 mesos. En la mateixa reunió, el Port també ha aprovat una altra inversió esperada en l'àmbit ciutadà, la que permetrà finalment la rehabilitació de l'edifici del Portal de la Pau, la seu històrica del Port de Barcelona. Un cop rehabilitat, aquest emblemàtic edifici, les obres del qual havien començat i s'havien paralitzat, acolliran el Centre d'Interpretació del Port. La licitació de l’obra té un pressupost base de 17 milions d’euros, IVA exclòs, i un termini d’execució de 18 mesos, cosa que farà que coincideixin amb la Copa del Món de Vela.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El contracte dels accessos ferroviaris preveu la construcció de la plataforma sobre la qual s'instal·laran els dos ramals que connectaran el nou accés sud ferroviari amb la resta de xarxa ferroviària del port, i la construcció de la terminal de recepció i expedició del futur complex ferroviari terminal Nou Llobregat, que constarà de cinc vies. L'adjudicació també inclou ressituar els serveis que quedarien afectats per la nova via, entre els quals infraestructures de gestió de l'aigua, d'electricitat o de comunicacions, i la construcció de l'estructura de drenatge general, que se situarà sota la futura plataforma ferroviària.

Tant els nous accessos ferroviaris al port com la futura terminal Nou Llobregat (o terminal A) s'inclouen dins del Pla Director Urbanístic (PDU) per a la Terminal Logística Intermodal consensuat per les administracions el novembre de l'any passat. Aquest PDU, l'aprovació definitiva del qual s'espera per al primer trimestre del 2023, ha de permetre construir quatre noves terminals ferroviàries a la zona d'activitats logístiques (ZAL) de la infraestructura portuària: la terminal Ferroutage, la terminal internacional Port de Barcelona (composta per dues unitats) i la terminal A o Nou Llobregat. A les anteriors s'hi sumen la terminal Moll Prat i la terminal C, les dues ja construïdes. 

El projecte d'accessos ferroviaris al port de Barcelona es va desencallar l'octubre del 2020, amb 12 anys de retard sobre els plans inicials. Va ser l’any 2008 quan l’Estat va prometre per primer cop la inversió en aquests accessos. La infraestructura, considerada clau per a l’economia catalana pel Govern, les patronals, sindicats i institucions com la Cambra de Comerç, necessita aquestes obres perquè les mercaderies puguin entrar i sortir de les instal·lacions portuàries per via terrestre, sigui en camió o en tren, i connectar amb el Corredor Mediterrani.

stats