El preu cau de la primera a la quarta posició en els motius per triar súper

Apareix un consumidor "bipolar": vol productes 'premium' però els compra a súpers 'discount' com Lidl o Dia

La relació qualitat-preu ja no és el primer motiu a l'hora de triar el súper per fer-hi la compra. Després d'haver ocupat la primera posició durant la majoria dels anys de la crisi, aquesta motivació va caure al quart lloc el 2015, segons l'informe de tendències de mercat Nielsen 360, presentat aquest dijous a Madrid. La prioritat a l'hora de triar súper és ara "un lloc on sigui fàcil i ràpid de trobar el que necessito". És a dir, el consumidor perd cada vegada més sensibilitat al preu i comença a valorar més el seu temps i la comoditat. L'any passat, aquesta motivació ocupava la tercera posició de la llista. 

Aquesta tendència és una mostra més de la consolidació de la recuperació  del mercat del gran consum, després d'anys de caigudes. En termes de facturació, el mercat va créixer el 2015 més que mai en tota la crisi, amb un increment de l'1,7%. Bona part d'aquest creixement va arribar per un increment del volum (+1%), mentre que la pujada dels preus va contribuir a fer créixer el mercat un 0,7% més. Això també suposa deixar enrere l'etapa deflacionista (el 2014 els preus del súper van baixar un 1,1%), i vol dir que els preus al sector van evolucionar millor que el conjunt dels preus, perquè l'IPC va mantenir-se sense creixement. 

L'informe també constata l'existència d'un nou consumidor "bipolar", que ho és perquè diu que "normalment planifica què vol comprar abans d'anar al súper" i alhora admet que tot i així "acaba comprant articles addicionals" i "articles que veu en promoció". Al voltant de 7 de cada 10 consumidors se senten identificats amb aquests comportaments aparentment contradictoris. Una mostra d'aquesta bipolaritat, segons el director general de Nielsen, Gustavo Núñez, és la presència cada cop més gran de cadenes de 'hard discount' com Lidl o Dia, que tot i així incorporen ofertes 'premium' o línies de producte de luxe. El consumidor que els va a buscar vol bon preu, però també vol permetre's capricis.

L'avenç precisament de les cadenes que aposten per la marca blanca, que són les que lideren el creixement, fa que els productes de la marca del distribuïdor segueixin avançant, tot i que menys que en anys anterior a la crisi. En aquest punt, l'informe de Nielsen es contradiu amb d'altres, com el de Kantar World Panel, que apunten a un esgotament del creixement en aquest tipus de productes. En concret, la marca blanca augmenta la quota en quatre dècimes, segons Nielsen, fins al 39,5%, en línia amb els països europeus on té més èxit.

 

Més continguts de