França

Quatre negligències, dues imprudències i una absolució: Air France i Airbus surten airoses de la tragèdia de l'AF447

El vol cobria la ruta entre Rio de Janeiro i París amb 228 persones a bord quan es va estavellar l'any 2009

2 min
Un vaixell de la Marina brasilera transporta parts de l'avió d'Air France AF 447 al port de Recife. Seran lliurats a BEA, l'agència francesa encarregada de la investigació

ParísL'1 de juny del 2009, un avió d'Air France que havia sortit de Rio de Janeiro i tenia com a destinació París es va estavellar en plena nit al mar Atlàntic. Els 216 passatgers a bord i 12 membres de la tripulació van morir en el pitjor accident aeri d'una companyia francesa. Gairebé 14 anys després de l'accident del vol AF447, la justícia francesa ha absolt aquest dilluns la companyia i el fabricant de l'avió, Airbus, del delicte "d'homicidi involuntari". La sentència retreu negligències a Air France i Airbus, però conclou que no s'ha pogut demostrar que siguin la causa directa de l'accident. La fiscalia ja va defensar durant el procés que era "impossible de demostrar" que els possibles errors dels pilots i del fabricant europeu haguessin provocat el sinistre.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Amb tot, la sentència reconeix els errors comesos tant per Airbus com per Air France relacionats amb les sondes Pitot, les que mesuren la velocitat. Les caixes negres de l'avió i la investigació dels experts van revelar que l'accident s'havia produït després que les sondes es congelessin quan l'aparell volava a gran altitud, en plena nit i enmig d'una tempesta. El copilot, que en aquell moment estava a càrrec dels comandaments de l'avió, no va saber –o no va poder– reaccionar al problema de congelació de les sondes i en poc més de quatre minuts, sense que els altres pilots actuessin per evitar-ho, l'aparell es va precipitar al mar.

Els experts en aeronàutica que van declarar al judici van donar versions contradictòries sobre la responsabilitat dels pilots. "Van entrar en pànic", va declarar un dels experts. "Una sonda que es congela és una cosa que passa almenys una vegada en la vida d'un pilot, no és un esdeveniment catastròfic", va assegurar. També el representant d'Airbus va considerar que els pilots podrien haver evitat l'accident. Altres experts, en canvi, van apuntar a la responsabilitat d'Air France per no formar correctament els pilots sobre com actuar en cas de congelació de les sondes i a Airbus per haver subestimat els problemes amb les sondes Pitot, que s'havien multiplicat en els mesos anteriors al sinistre.

Imprudències i negligències

De fet, a la sentència, el tribunal admet que Airbus ha comès "quatre imprudències o negligències", sobretot per no haver reemplaçat el model de sondes Pitot que ja havien tingut problemes amb el fred. A Air France també li atribueix "dues imprudències" per no haver informat els seus pilots sobre el problema de les sondes. Amb tot, no queda provat que aquestes negligències provoquessin l'accident, segons la sentència. Després de la catàstrofe, les sondes de tots els models d'Airbus com el que es va estavellar van ser reemplaçades.

L'advocat d'una part dels familiars de les víctimes, David Koubbi, ha lamentat que la justícia no hagi condemnat les companyies i ha assegurat que la decisió del tribunal és un "impediment per tancar el dol". Durant la lectura de la sentència, alguns familiars de les víctimes s'han aixecat de la cadira, atònits, en el moment que Airbus i Air France eren declarades absoltes. Les dues companyies han fet públics aquest dilluns comunicats per expressar el seu "suport" i "compassió" a les famílies de les víctimes.

stats