Turisme

Sàmper considera que "no hi ha alternativa" al turisme

Els agents del sector turístic es reuneixen al Tourism & Economy Summit per debatre sobre el model que cal

Inauguració Summit Turisme
2 min

BarcelonaEl debat del sector turístic ha tornat a Barcelona amb les jornades sectorials Tourism & Economy Barcelona Summit 2025, sota el títol Un nou turisme resilient i sostenible: Grans ciutats i la proposta de Barcelona. En aquesta trobada, celebrada a l'auditori del Cosmocaixa, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha obert la sessió assegurant que la capital catalana “ha fet un gran canvi respecte a fa 4 o 5 anys” en el tema turístic, perquè “s'han pres decisions per governar el turisme, tenir turisme de qualitat i eliminar-ne les externalitats negatives”.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

S'ha referit, concretament, a la decisió reguladora d'eliminar els pisos turístics el 2028 i també a la taxa turística, “que suposa un retorn social directe, perquè s'està emprant en climatitzar les escoles públiques d'educació primària”. “Per tenir turistes feliços, hem de tenir ciutadans feliços”, ha acabat.

Per la seva banda, el conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, ha repassat les principals xifres de l'impacte turístic a Catalunya: suposa un 15% de l'economia catalana i fins a un 12% de l'ocupació. “El 2024, el turisme va aportar 20.000 milions d'euros a Catalunya, xifra que suposa el 50% del pressupost de la Generalitat, per tant, si algú vol parlar de turismofòbia, hauria de donar una alternativa, i aquesta no existeix”, ha assegurat. “Espanya i Catalunya sempre seran atractives, perquè aquí es menja molt bé, hi ha unes platges boniques, muntanyes increïbles i tenim una gran riquesa històrica, per tant, hem de començar a conviure amb el turisme, i aconseguir que tingui una millor fama”, ha asseverat el conseller.

La presidenta i consellera delegada de Paradores, Raquel Sánchez, i exministra de Transports i Agenda Urbana, ha recordat que “el turisme representa un 12% d'aportació al PIB” i ha emfatitzat la necessitat de reflexionar sobre quin model turístic cal a la societat. “Hem de reflexionar sobre el trànsit d'un model en què comptàvem quants turistes venien a cada país cap a un model en què ens plantegem com volem que sigui aquest turisme”, ha asseverat.

En aquest sentit, Lluïsa Moret, presidenta de la Diputació de Barcelona, ha asseverat que “el turisme no pot ser un problema, ha de ser una oportunitat i és un repte també de relacions publicoprivades, amb mirada real, integrada i integradora”.

Fer de motor del canvi

Per la seva banda, el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha assegurat que “Espanya és líder en turisme”, i com a tal, “té la responsabilitat de treballar com a transformador del model a tota la resta de països”. Així, ha assegurat que el moment és important: “Vivim un moment de transformació: estem provant la desconcentració turística, lligada a diversificar les experiències i també ho hem de digitalitzar i redistribuir territorialment i socialment els beneficis”.

Per acabar, el secretari general de l'ONU de Turisme, Zurab Pololikashvili, ha intervingut a les jornades de manera virtual. Ha posat en valor el model turístic espanyol, i ha destacat que l'any passat l'aportació econòmica per visitant internacional va ser de 125.000 milions d'euros. Alhora, ha recordat que el 2030, data màxima per assolir els compromisos mediambientals, està al caure i que “el turisme ha de ser un dels motors del canvi, però aquests canvis són lents”.

stats