PROMOCIÓ ECONÒMICA

El sector privat rebutja posar diners al Circuit de Catalunya

El Govern, abocat a seguir cobrint amb diners públics les pèrdues que genera la Fórmula 1 cada any
ÀLEX FONT MANTÉ / XAVIER GRAU / PAULA SOLANAS

El sector privat es nega a contribuir econòmicament a la sostenibilitat del Circuit de Catalunya, una instal·lació que cada any genera pèrdues a causa de l’elevat cost que té mantenir-hi la Fórmula 1. La Generalitat sempre ha sostingut el Circuit amb aportacions extraordinàries que, any rere any, han permès tapar les pèrdues amb diner públic. Fa anys que el Govern (que a base d’injectar diners ha anat augmentant la seva participació fins a controlar el 78% del Circuit) va encarregar als responsables de la instal·lació que busquin la manera d’implicar-hi el sector privat perquè contribueixi a cobrir les pèrdues, que han sigut constants des del 2009. Però, segons ha pogut constatar l’ARA, les empreses privades no tenen cap interès en participar-hi malgrat que la permanència del gran campionat de cotxes venç aquest any i la renovació no està lligada.

El millor any de la història en inversió estrangera (però és una mala notícia)

El sector hoteler, un dels més beneficiats per l’existència de la Fórmula 1, s’hi nega en rodó. De fet, Manel Casals, director general del Gremi d’Hotels de Barcelona, considera “incomprensible” que se’ls demani que facin aportacions directes al Circuit. Els empresaris d’aquest sector sempre argumenten que ells ja aporten diners a la instal·lació, i que ho fan a través de la taxa turística, però això no és ben bé així, ja que la taxa turística no la paga l’hotel, sinó el client. En tot cas, el sector sempre ha rebutjat una ampliació específica de la taxa turística en els dies de la F-1. Els diners d’aquesta taxa els rep la Generalitat, que n’agafa sis milions cada any per destinar-los a mantenir el Circuit. Però amb això no n’hi ha prou.

Altres vies

Hi ha altres sectors, com l’automoció, que poden beneficiar-se indirectament del Gran Premi, però tampoc semblen interessats a contribuir-hi. Fonts del Govern asseguren que aquesta qüestió apareix “de forma tangencial” en les reunions entre el departament d’Empresa i els fabricants, com Seat o Nissan, però que no hi mostren interès.

La situació contrasta amb la del Gran Premi d’Holanda -recuperat recentment- , que l’any vinent tornarà a existir gràcies a l’impuls del sector privat. El govern dels Països Baixos va rebutjar participar-hi perquè “no està justificat” destinar-hi diners del contribuent (vegeu l’article adjunt). A Catalunya, l’única empresa privada que sí que s’ha implicat en el Circuit és el RACC, que controla un 14% del capital però que, per exemple, no va voler participar en l’última ampliació de capital que es va fer fa un any per eixugar pèrdues.

La Generalitat aporta sis milions anuals al Circuit, i l’Ajuntament de Barcelona i la Diputació hi aporten 3 milions entre les dues. Tot i així, els números no quadren, i per això s’han de fer aportacions extres.

La Generalitat injecta 4,5 M€ al Circuit de Catalunya

La cursa de diumenge passat pot ser l’última que es faci a Montmeló si no es renova el contracte. Formula One Group, actualment en mans del fons Liberty Media, cobra cada any 23,5 milions de dòlars (uns 21 milions d’euros) per fer el Gran Premi a Montmeló, segons les últimes dades públiques, del 2016. El problema és que la instal·lació és incapaç de generar prou ingressos (entre entrades i altres coses) per cobrir aquest import. El Circuit només va tenir guanys els anys previs a la crisi, quan la bonança econòmica va coincidir amb el boom de Fernando Alonso com a pilot d’èxit. Des de llavors, les pèrdues acumulades ja superen els 50 milions, i aquest any es perdran aproximadament 10 milions més, admet Vicenç Aguilera, president del Circuit.

El 2016 el mateix Aguilera declarava a l’ARA que s’estava preparant “un nou pla estratègic per als pròxims cinc anys” que permetria “tenir consistència financera” i, alhora, mantenir la Fórmula 1 i el campionat de MotoGP. Avui dia, però, no se sap res del pla estratègic, que ara sembla que no entrarà en vigor fins al 2020 com a molt aviat. Aquest pla era el que havia de dissenyar l’estratègia per atraure el sector privat al Circuit. “Fa temps que estem plantejant incorporar-hi noves àrees del sector privat, però és difícil, ens costa”, reconeixia ahir Aguilera.

Canvi de plans de Colau: Barcelona aportarà 7 milions al Circuit de Catalunya fins al 2019

El mateix directiu del Circuit sempre afirma que té un impacte de més de 400 milions en l’economia catalana, però dins del Govern hi ha qui sosté que això és la prova que el sector privat té marge per contribuir a la seva subsistència. Ahir la patronal Foment del Treball va reclamar que s’entengui “la importància cabdal” del Gran Premi de Montmeló “per a la projecció de l’economia i la cultura del país”. Tot plegat, però, no sembla que serveixi per convèncer el sector privat perquè hi contribueixi.

L’opinió del Govern

El cap de setmana passat, el president de la Generalitat, Quim Torra, va afirmar que Catalunya “necessita seguir tenint la Fórmula 1” i que té confiança que “les negociacions acabaran bé”. La consellera d’Empresa, Àngels Chacón, va defensar l’estiu passat la permanència de la Fórmula 1, però “no a qualsevol preu”. Ahir una portaveu del departament va afirmar que “hi ha voluntat de donar continuïtat a la Fórmula 1 dins de les limitacions pressupostàries del Govern”. El departament d’Economia no va voler fer cap declaració, tot i que també té alts càrrecs al consell d’administració del Circuit.

Chase Carey

CONSELLER DELEGAT DE FORMULA ONE

És el nou Bernie Ecclestone. Ocupa el càrrec de conseller delegat de Formula One Group, ara propietat de Liberty Media, i és la persona que negocia la renovació de Montmeló. S’ha reunit amb el president de la Generalitat, Quim Torra, en dues ocasions.

Vicenç Aguilera

PRESIDENT DEL CIRCUIT DE CATALUNYA

És qui intenta trobar un model de negoci viable per al Circuit. Ha ajornat el pla estratègic amb què s’havia de trobar la manera d’implicar-hi el sector privat.

Quim Torra

PRESIDENT DE LA GENERALITAT

Últimament s’ha mostrat com un entusiasta defensor de la Fórmula1. “Ja li he dit a Chase Carey que té tot el suport del Govern per poder-ho tirar endavant”, ha dit.

Pere Aragonès

VICEPRESIDENT DE LA GENERALITAT

Assegura que la Generalitat “no dimitirà de les seves responsabilitats respecte a esdeveniments molt importants”, i retreu a l’Estat que se’n renti les mans.

Manel Casals

DIR. GREMI D’HOTELS DE BARCELONA

És un dels líders del sector hoteler barceloní. Sosté que no els pertoca posar diners per sostenir el Circuit i considera “incomprensible” que se’ls demani.

PROTAGONISTES DEL SERIAL DE LA FÓRMULA 1

A MONTMELÓ

Més continguts de