La IA ja posa multes si no es paga el peatge o el pàrquing
La nova tecnologia de moda envaeix les solucions que es presenten a la fira Smart City Expo
L'Hospitalet de LlobregatQuan es va començar a parlar sobre les ciutats del futur, també anomenades intel·ligents, tot era instal·lar molts sensors allà on es pogués per poder controlar els dispositius que es desplegarien pels carrers. Amb el temps, s'han descobert altres vies per aconseguir el mateix, sense haver d'invertir gaire en nous sistemes, com les càmeres de videovigilància existents, reconvertides ara en una font més d'informació gràcies a l'eclosió de la intel·ligència artificial (IA).
La febre per la IA ha fet que les càmeres de seguretat siguin unes de les grans protagonistes de la nova edició de l'Smart City Expo World Congress, el saló sobre ciutats intel·ligents organitzat per Fira de Barcelona. "No hi ha cap mena de dubte que és el gran tema d'ara, però hem volgut que no només es parli d'IA, sinó que es vegin solucions", explica el director del saló, Ugo Valenti. Des d'aquest dimarts fins dijous, més de 1.100 expositors i 25.000 visitants ompliran la 14a edició d'aquesta fira nascuda a la capital catalana i exportada per tot el món, amb la previsió de superar les xifres de l'any passat. Amb la presència de diferents estats, Israel no compta aquest any amb un pavelló propi.
Quan ara es parla d'IA, no poden faltar els xips del gegant tecnològic estatunidenc Nvidia, convertit en la primera empresa del món a assolir una capitalització borsària de 5 bilions de dòlars (4,3 bilions d'euros al tipus de canvi actual). El seu logo apareix en molts dels expositors del congrés, sempre acompanyant altres companyies que han desenvolupat aplicacions d'IA per a diferents sectors. Un exemple és el de la danesa Milestone, una empresa tradicional de videovigilància que ha aprofitat tot l'arxiu d'imatges que ha anat acumulant durant anys per crear una mena de ChatGPT de vídeos. A partir d'un clip de pocs segons, la seva solució serveix per generar informes sobre el que ha vist, com un accident de cotxe o un vehicle mal estacionat. Per a l'estatunidenca ProHawk, la IA també permet fer més clara una instantània massa fosca, clau per veure millor si hi ha una baralla als afores d'un local o si està començant un incendi. En aquest cas, la tecnologia produeix els píxels que no es veuen però hi són, sense haver de comprar un model de càmera més modern.
Generar informació en temps real a partir d'una imatge és una fórmula que es repeteix en molts expositors de l'Smart City Expo. Per exemple, el fabricant suec de càmeres Axis ho aplica al control de les lleres dels rius per evitar inundacions, però també a la supervisió de carreteres o de pàrquings. En el primer cas, permet llegir la matrícula dels cotxes que circulen per una autopista, així com el model del vehicle i el color. Amb aquesta informació, principalment la matrícula, es poden fer estudis de quants turistes visiten una localitat o si hi ha un país d'origen que predomini entre els viatgers. Però també es pot controlar si han pagat el peatge que els correspon, sense haver de tenir operaris a la via per controlar-ho presencialment. Una funció que també s'aplica en aparcaments per veure si els usuaris han pagat el que els toca i no han regatejat un parell d'hores en el parquímetre. Si no ho han fet, el dispositiu facilita totes les proves a l'autoritat corresponent per tramitar la multa.
Controlar quants cotxes circulen per la ciutat també serveix per gestionar millor el trànsit, així com revisar que els que hi han accedit hi tenen dret, en el marc de polítiques per reduir la contaminació com les zones de baixes emissions (ZBE). No només és una qüestió que preocupi a empreses privades, sinó també a operadors com Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). En els últims mesos, autobusos de les línies D20 i H12 han provat unes càmeres dotades d'IA que els han permès detectar els vehicles que envaïen el carril bus quan no podien, una infracció que els fa anar més lents, provoca incidents i empitjora la qualitat del servei públic.
També serveix per gestionar un congrés
El mateix recinte firal per on aquesta setmana es mouen els congressistes de l'Smart City Expo és un exemple més de totes aquestes noves solucions. Amb 600 càmeres de seguretat instal·lades, la IA permet processar en qüestió de segons tota la informació que generen, tal com explica el director d'infraestructures de Fira de Barcelona, Marc Serra. El sistema pot enviar alertes quan detecta comportaments inusuals, com una maleta abandonada, però també ajudar a identificar un individu sospitós, buscant el tipus de roba que s'ha vist que porta i filtrant les imatges per trobar-lo més ràpidament que si algú hagués de mirar-les una per una.
Més enllà de les càmeres, el complex està dotat de 2.000 sensors que mesuren la temperatura i la humitat, una de les grans preocupacions en esdeveniments amb milers d'assistents en pavellons molt grans. Des d'aquest any, una eina d'IA és l'encarregada de modular la temperatura del recinte de l'Hospitalet de Llobregat, en funció de variables com el consum energètic o el confort de l'usuari. Moltes dades a tenir en compte que la tecnologia analitza fredament i aconsegueix reduir fins a un 20% la despesa.