10/10/2022

Milions per a Rodalies? Un problema de credibilitat

Els anuncis d'inversions milionàries de l'Estat a Catalunya tenen un problema de credibilitat. El paper ho aguanta tot: queda molt bé posar generoses partides als pressupostos amb les quals regalar les orelles dels soferts usuaris de les Rodalies catalanes. I pot tenir el seu impacte mediàtic venir-los a anunciar. El que passa és que després l'execució d'aquestes inversions es produeix en uns percentatges ridículs, ofensius. Les dades són tossudes i decebedores. Abans de l'estiu es van saber els números definitius del 2021, amb un resultat que no per esperat resulta menys punyent: Catalunya va rebre un 35% de la inversió pressupostada, per un 184% de Madrid. La comparació és dolorosa. Greuge sobre greuge. Amb precedents com aquests, costa molt no agafar-se les noves promeses com a mínim amb un més que justificat escepticisme.

En aquest context, l'anunci que ha fet aquest dilluns la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, que preveuen invertir, entre inversions directes i transferències, 2.980 milions d'euros durant el 2023 a Catalunya (1.012 per a Rodalies), d'una banda no pot ser sinó benvingut i de l'altra genera les lògiques suspicàcies de sempre. La pregunta resulta òbvia: quina part dels diners tornaran a quedar-se en anunci i, per tant, no es materialitzaran?

Cargando
No hay anuncios

Per combatre aquesta falta de credibilitat guanyada a pols per l'Estat des de fa dècades, la ministra ha assegurat que en els primers sis mesos del 2022 s'està executant a Catalunya una xifra un 40% més alta que la del primer semestre del 2021. D'acord. Però el problema és que l'any passat en el mateix període Catalunya només va rebre el 13,3% de la inversió territorialitzada que preveien els pressupostos de l'Estat. O sigui, que fins i tot si l'increment anunciat és real –de moment, en tot cas, no s'han donat xifres concretes–, encara quedarà molt per sota del que seria òptim. A més, en l'execució d'aquest primer semestre del 2022 s'hi han inclòs els 1.000 milions d'euros d'indemnització que s'han pagat per la fi de la concessió de l'AP-7.

Cargando
No hay anuncios

La ministra Raquel Sánchez, des de la seva sensibilitat catalana, es mostra "plenament conscient" del terreny relliscós que trepitja quan afirma que fins que no s'executi el 100% del que es pressuposta no es podrà donar per satisfeta. Sens dubte s'agraeix la sinceritat, però encara seria més d'agrair que els seus desitjos es convertissin efectivament en realitats tangibles: és a dir, que s'assegurés d'un compliment eficaç de les promeses. Per què costa tant aquí i tan poc a Madrid? Fins que no hi hagi proves fefaents que s'avança de manera clara en aquesta línia, la sensibilitat de la ministra quedarà en això: en bones paraules. I el que seguirà vigent és que Catalunya, a més de patir un endèmic dèficit inversor i arrossegar, doncs, uns retards que mai s'arriben a corregir, pateix el càstig afegit d'una negligència persistent a l'hora de dur a terme les obres i millores promeses sobre el paper.