Contingut patrocinat
Especials 16/06/2023

Aprendre la professió i adquirir els valors per exercir-la, trets diferencials dels graus en comunicació de la UVic-UCC

Els graus en Periodisme, en Publicitat i Relacions Públiques, en Comunicació Audiovisual i en Màrqueting i Comunicació Empresarial de la UVic segueixen un model de docència basat en metodologies actives i simulació a l’aula que posa l’estudiant al centre del seu propi aprenentatge

Redacció
3 min
Els estudiants treballen en entorns que simulen un context professional.

Vivim en una societat immersa en una revolució digital que afecta tots els àmbits de la vida i, també, la manera com ens comuniquem. La intel·ligència artificial, les fake news, els nous formats, les xarxes socials... i les oportunitats, els riscos i els conflictes ètics que aquestes noves realitats plantegen han transformat les necessitats formatives dels futurs professionals de la comunicació.

Conscient d'aquest nou context, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha adaptat la seva oferta de graus en comunicació a les necessitats del mercat laboral. A la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) s’hi imparteixen els graus en Periodisme, en Publicitat i Relacions Públiques, en Comunicació Audiovisual i en Màrqueting i Comunicació Empresarial, que segueixen un model docent basat en metodologies actives, inclouen un programa sòlid de pràctiques a les empreses i converteixen l’estudiant en motor i responsable últim del seu aprenentatge.

Per sobre de tot, aposten per una formació que va més enllà de les habilitats tècniques. En paraules del degà de la FEC, Josep Burgaya, “els valors són claus a l’hora d’exercir un ofici relacionat amb la comunicació, i de saber discernir entre el que és cert i el que és fals, el que és correcte o lícit i el que no ho és”.

Adaptar-se a un món canviant

L’estreta relació entre els àmbits d’empresa i comunicació de la Facultat s’evidencia en el grau en Màrqueting i Comunicació Empresarial. Aquests estudis utilitzen l’anàlisi de casos reals i el foment de la internacionalització per tal de formar estudiants que dominin les diferents estratègies de venda, les eines de creació de marca i la gestió de la comunicació corporativa.

En el cas del periodisme, els mitjans tradicionals han deixat pas a una comunicació digital que no té fronteres. És per això que el grau de la UVic forma professionals multidisciplinaris especialistes en processos d’informació, mitjans i nous llenguatges de la comunicació periodística, que van des de la notícia tradicional fins a l’adaptació de la informació per als dispositius mòbils.

També la publicitat i les relacions públiques han viscut una revolució i el grau de la UVic ha evolucionat al mateix ritme. El pla d’estudis ha actualitzat metodologies, conceptes i continguts per facilitar la inserció laboral dels graduats, i és per això que l’estudiant aprèn a desenvolupar mètodes de treball d’aplicació pràctica i obté un perfil professional 360°.

La revolució tecnològica és especialment evident en graus com el de Comunicació Audiovisual, que a la UVic aquest curs celebra el vintè aniversari. Els entorns multimèdia interactius o els nous formats exigeixen adquirir un domini multidisciplinari i una gran capacitat d’actualització. “Cal formar els estudiants no tant perquè tinguin uns coneixements concrets, sinó la capacitat futura d’adquirir-los, entendre’ls i adaptar-s'hi a mesura que es vagin generant”, afirma Jan Frigola, coordinador del grau. Per això, en aquests estudis l’experiència formativa està molt focalitzada en la pràctica i es disposa d’espais de simulació per impulsar projectes propis.

La UVic-UCC ha adaptat la seva oferta de graus en comunicació a les necessitats del mercat laboral.

Acompanyament, orientació i formació continuada

La gran diversitat d’especialitzacions i de sortides laborals és una fortalesa dels estudis de comunicació, que a la UVic registren xifres molt altes d’ocupabilitat. “Per això considerem essencial acompanyar i orientar bé l’estudiant en la tria del seu propi itinerari, tant formatiu com laboral, de manera personalitzada i tenint en compte les seves prioritats”, explica Josep Burgaya.

Un cop al món laboral, la transformació constant del sector evidencia que la formació contínua s'ha convertit en una necessitat. Aquí és on entra l'oferta de màsters, postgraus i cursos d’especialització, que vehicula l’Escola de Postgrau de la UVic. Entre aquests programes figura el seminari “La creativitat per a empresaris i directius”, organitzat conjuntament amb Lluís Bassat, que aporta als professionals de la publicitat una oportunitat d’actualitzar-se fomentant la creativitat des d’un punt de vista crític i amb orientació estratègica.

Espais d'experimentació immersiva

La Facultat ha organitzat aquest curs els Connectivity Days, espais d’experimentació immersiva i de creació de realitats tecnològiques, on s’exhibeixen noves possibilitats i eines amb realitat virtual. "Els entorns virtuals tindran un paper cada vegada més important en el món laboral; cal que l’estudiant hi estigui al màxim de familiaritzat des del primer dia”, explica Josep Burgaya. Entre d’altres, els visitants han pogut visitar Sant Climent de Taüll sense moure’s de lloc, o aturar gols sense ser al camp, sota el guiatge d'empreses i institucions capdavanteres com Movistar, Seidor, INWO o el Departament de Cultura de la Generalitat.

Simulació aplicada a la formació

Entre els espais d'aprenentatge de la FEC hi ha espais de simulació professional, com el plató de televisió, l’estudi de ràdio o una sala que reprodueix una redacció de premsa, amb equipaments de darrera generació. En aquests espais els estudiants creen continguts periodístics o audiovisuals, simulant un context professional i sense sortir de classe. Aquesta metodologia, aplicada des de primer curs, facilita l’adquisició d’aptituds i fomenta soft skills, com ara la creativitat o el treball en equip. Tot plegat, facilita la posterior integració als entorns laborals reals.

stats