BBVA i El Celler de Can Roca celebren deu anys de l’inici d’una col·laboració que va unir dos universos: la banca i la cuina. Des de llavors, el treball còmplice que s’ha establert no ha deixat de sorprendre i créixer, i s’ha convertit en un referent global de com dos sectors tan diferents poden compartir valors i construir projectes que tenen un impacte real en les persones. En un diàleg, Xavier Llinares, director de la Xarxa de Banca Comercial de BBVA a Espanya, i Joan Roca, xef i propietari d’El Celler de Can Roca, van fer un breu recorregut per les fites d’aquest temps junts.
“Per a nosaltres, sense dubte, ha significat un viatge d’aprenentatge mutu. Això ha estat gràcies al fet de compartir moltíssims valors en comú, com aquest valor de la innovació, d’avançar, transformar-nos i continuar incorporant noves formes de fer, més enllà de la part merament gastronòmica”, apunta Llinares.
Joan Roca reconeix que, segurament, aquests han estat els deu anys més importants per a El Celler Can Roca des del punt de vista de la seva expansió i visibilitat internacional, però també pels projectes que han desenvolupat, que han tingut un impacte molt rellevant, no només per a ells sinó en tots els llocs recorreguts i en la gent que han pogut conèixer. “Són tants projectes: els premis a petits productors o Sembrant el Futur, que ens va propiciar la possibilitat de generar consciència sobre la pèrdua de diversitat... Són tantes les coses que hem fet... I alhora hem demostrat al món que és possible una col·laboració entre una entitat bancària i un restaurant, aparentment tan distants i tan diferents. I que podem fer coses grans i realment transformadores”.
“Hem publicat llibres, hem creat projectes documentals que generen consciència. Jo crec que això és el que hem de continuar fent. Seguir en aquesta línia és important. Encara queda molt per fer”, respon Roca. El restaurador creu que, a través d’aquesta col·laboració establerta entre BBVA i El Celler de Can Roca, també es pot incidir en la gent jove, perquè aprengui a cuinar a les escoles, però també perquè la gent cuini més a casa seva. “És un gran repte que tenim al davant i ens agradaria poder fer junts projectes en aquest sentit, per generar realment un impacte positiu i important en una societat que necessita prendre consciència de la importància que té l’alimentació per al seu futur i per al de la humanitat”.
El restaurador català recorda quan BBVA va confiar en el seu moment en “uns joves temeraris, uns inconscients, però molt valents” per posar en marxa un projecte culinari que d’aquí dos anys en farà quaranta. “Imagina’t si fa temps que va començar aquesta història, però és una història bonica. És veritat que tenir a prop BBVA ha estat per a nosaltres importantíssim i ha fet que prenguem decisions valentes en molts casos”.
Davant d’aquestes paraules, Llinares explica que des de BBVA es veuen reflectits en el que explica Roca. “Vosaltres parleu de fa quaranta anys, però la realitat és que nosaltres, al banc, estem molt a prop d’arribar als 170 com a entitat i som també una barreja de preservar la tradició, cosa que ha estat sempre la feina des de la banca, i de poder ajudar amb el nostre servei a fer realitat moltíssims projectes, tant particulars com d’empresa. I de transformar-nos contínuament”. Davant d’això, Llinares subratlla el fet que BBVA sempre ha vist la necessitat d’avançar, de veure com fer les coses de manera diferent, perquè la societat canvia i perquè la relació del client amb el banc canviava i els demanava altres coses. “Estem satisfets d’haver fet les nostres inversions en tecnologia, en innovació, en digitalització, per fer aquest servei millor, aquest treball que vosaltres heu fet i aquesta valentia per avançar, però sempre des d’un respecte a les arrels”.
Premis BBVA als Millors Productors Sostenibles d'Espanya
BBVA, en col·laboració amb El Celler de Can Roca, va convocar el 2024 la cinquena edició dels Premis BBVA als Millors Productors Sostenibles d’Espanya. Una iniciativa per donar suport i visibilitat als ramaders, agricultors i productors d’aliments en general els models de negoci dels quals tenen com a eix la sostenibilitat mediambiental, social i econòmica. En aquesta cinquena edició el jurat, a més d’escollir deu guanyadors de tot el territori espanyol per formar part d’una recepta elaborada pels germans Roca i un pla de difusió, va premiar amb 5.000 euros el millor productor de les cinc edicions.
Joan Roca explica que aquests premis han esdevingut un projecte importantíssim del qual se senten molt orgullosos. “És dels més bonics que hem fet plegats, perquè el sector primari és un sector que necessita atenció, necessita fer valdre la feina que està fent, sobretot els que ho fan realment compromesos amb la sostenibilitat i posant en marxa la seva feina amb pràctiques respectuoses amb el medi ambient. És importantíssim posar el focus aquí, detectar aquest talent, visibilitzar-lo amb els premis i fer que, sobretot, això tingui continuïtat”, reconeix Roca. Alhora, incideix en el fet de posar el focus en aquella gent que està absolutament compromesa a fer bé les coses i com és d’important poder explicar-ho a través d’aquestes distincions. "Entre l’estructura de BBVA i tot el sistema mediàtic que podem organitzar al seu voltant i el que podem fer nosaltres, acabem generant un impacte molt positiu sobre tots ells", afegeix el xef.