Microsites CAT Serveis 08/06/2016

El telèfon 116 111, una eina clau en la prevenció i la lluita contra el maltractament infantil

Tots els ciutadans tenim el deure de denunciar possibles casos de maltractament o d’informar de situacions que posen en risc el benestar d’un infant o adolescent. Per fer-ho, la Generalitat de Catalunya disposa del telèfon Infància Respon 116 111, un servei que funciona 24 hores al dia, els 365 dies de l’any. L’any passat aquesta línia gratuïta va atendre prop de 14.000 trucades

3 min
El telèfon 116 111, una eina clau en la prevenció i la lluita contra el maltractament infantil Tots els ciutadans tenim el deure de denunciar possibles  casos de maltractament o d’informar de situacions  que posen en risc el benestar d’un infant o adolescent.  Per fer-ho, la Generalitat de Catalunya disposa  del telèfon Infància Respon 116 111, un servei que funciona  24 hores al dia, els 365 dies de l’any. 
 L’any passat aquesta línia gratuïta va atendre prop de 14.000 trucades Són trucades que poden arribar tant des de l’àmbit particular com professional i que han manifestat directament la intenció de voler denunciar uns fets per la seva gravetat i perquè consideren que hi ha un risc important per als infants/adolescents afectats. A banda del telèfon 116 111, el servei Infància Respon també posa a disposició  de la ciutadania la bústia de correu electrònic infanciarespon.tsf@gencat.cat  per comunicar situacions de risc per als infants i adolescents. Han estat orientacions a particulars. Es tracta d’aquelles trucades referides a totes les consultes sobre temes d’infància o demandes d’assessorament sobre possibles situacions de risc que fan els particulars. Aquests poden ser tant familiars directes com persones del seu entorn (amics, veïns...). Casos han estat orientacions professionals, es tracta de demandes d’assessorament fetes específicament per qualsevol tipus de professional que pugui conèixer un cas de risc i plantegi el dubte de com ha d’actuar. Els professionals poden ser de l’àmbit educatiu, sanitari, social, policial, legal, etc. Són trucades en què infants i joves han plantejat les seves preocupacions, dubtes o denúncies i busquen una orientació o ajut.

Un infant o adolescent és maltractat quan és objecte de violència física, psíquica o sexual. Però també ho és si pateix una manca d’atencions que amenaça o interfereix en el seu desenvolupament, i quan se’l priva dels seus drets i el seu benestar. Qualsevol persona i institució, o la societat mateixa, poden ser els autors d’aquests maltractaments, tant activament com per omissió o tracte negligent.

És fonamental informar com més aviat millor d’una situació d’aquestes característiques per poder aplicar les mesures de protecció necessàries. Però identificar aquests casos no sempre és fàcil, perquè algunes vegades es tracta de conductes que fins fa poc eren tolerades socialment i, en d’altres, perquè hi ha maltractaments que no deixen empremtes físiques evidents, però sí seqüeles psicològiques de difícil reparació.

Per això, si detectem o sospitem que el benestar d’un infant o adolescent està en risc o que s’han vulnerat els seus drets, cal que actuem. Podem dirigir-nos als serveis socials del districte, municipi o comarca, o bé comunicar-ho als Mossos d’Esquadra o a la Generalitat de Catalunya. El sistema català de protecció a la infància i l’adolescència també posa a disposició de la ciutadania el telèfon Infància Respon 116 111. Es tracta d’un servei públic i gratuït d’atenció telefònica que ha esdevingut una eina molt útil per prevenir i lluitar contra el maltractament d’infants i adolescents.

Quan els professionals del 116 111 reben una trucada alertant d’una situació de possible risc o maltractament, la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) activa els protocols que corresponguin i mobilitza l’equip indicat per abordar el cas. Durant el 2015 aquest servei va atendre 13.820 trucades, que van suposar l’obertura de 2.258 expedients per part de la Unitat de Detecció i Prevenció del Maltractament Infantil. L’equip que atén el telèfon d’Infància Respon informa, assessora i detecta situacions problemàtiques, amb l’objectiu de prevenir conseqüències de risc per als infants i adolescents. També orienta professionals i particulars, ja siguin adults o menors d’edat, davant de situacions de conflicte que requereixen una intervenció de les institucions administratives o judicials de protecció. El servei Infància Respon també ofereix un espai d’escolta en casos de situacions familiars difícils o conflictives i en processos de negociació intergeneracional i, si escau, deriva els casos al Servei d’Orientació i Mediació de la Infància i l’Adolescència.

13.820 TRUCADES REBUDES AL 116 111 DURANT L’ANY 2015

Són 2.258

  • 777 Han estat orientacions a particulars. Es tracta d’aquelles trucades referides a totes les consultes sobre temes d’infància o demandes d’assessorament sobre possibles situacions de risc que fan els particulars. Aquests poden ser tant familiars directes com persones del seu entorn (amics, veïns...).
  • 1.073 Casos han estat orientacions professionals, es tracta de demandes d’assessorament fetes específicament per qualsevol tipus de professional que pugui conèixer un cas de risc i plantegi el dubte de com ha d’actuar. Els professionals poden ser de l’àmbit educatiu, sanitari, social, policial, legal, etc.
  • 324 DENÚNCIES Són trucades que poden arribar tant des de l’àmbit particular com professional i que han manifestat directament la intenció de voler denunciar uns fets per la seva gravetat i perquè consideren que hi ha un risc important per als infants/adolescents afectats.
  • 94 ORIENTACIONS A INFANTS/ ADOLESCENTS Són trucades en què infants i joves han plantejat les seves preocupacions, dubtes o denúncies i busquen una orientació o ajut.

BÚSTIA DE CORREU ELECTRÒNIC

A banda del telèfon 116 111, el servei Infància Respon també posa a disposició de la ciutadania la bústia de correu electrònic infanciarespon.tsf@gencat.cat per comunicar situacions de risc per als infants i adolescents.

LA NEGLIGÈNCIA O ABANDONAMENT TAMBÉ ÉS MALTRACTAMENT

1. L’any passat, dels 6.792 infants que estaven sota mesura protectora de la DGAIA, 4.809 havien estat víctimes de maltractament, la majoria dels quals (71%) havien patit un tracte negligent. La negligència o abandonament es produeix quan no són ateses les necessitats bàsiques de l’infant o adolescent per cap dels membres del grup on conviu, de manera temporal o permanent. No es té cura de la seva alimentació, la roba d’abric i del seguiment o tractament mèdic, no hi ha horaris i ritmes, l’infant o adolescent passa hores sense atenció protectora o educativa, o se l’exposa a situacions que posen en perill la seva integritat física.

2. L’article 100 de la llei dels drets i les oportunitats de la infància i l’adolescència (deure de comunicació, intervenció i denúncia) estableix que els ciutadans que tenen coneixement de la situació de risc o desemparament en què es troba un infant o adolescent tenen el deure de comunicar-ho als serveis socials bàsics, especialitzats o del departament competent en matèria de protecció dels infants i els adolescents, com més aviat millor, perquè en tinguin coneixement.

stats